S úsměvem: Projev předsedy Svazu sjednocujících se církví k obnovení mariánského sloupu
Vloženo Čtvrtek, 11. červenec 2013 @ 10:38:32 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Projev předsedy Svazu sjednocujících se církví ku příležitosti obnovení sloupu Panny Marie
Praha, Staroměstské náměstí, dne 21. 6. 2014
Nacházíme se dnes vskutku v době revoluční. Ne revoluční ve
smyslu radikálního skoncování se starým, ale spíše s radikálně
proměněným pohledem do budoucna. A to takového, v kterém se
zřetelně rýsuje horizont ekklésie, spějící k naplnění mystéria
jednoty putujícího božího lidu, v němž se náš osud nestal jen
Alfou, ale nyní jej nahlížíme i jako Omegu. Tak jako byla budoucí
mocí kříže překonána nejednota mezi Judejci a Izraelci, kteří se
modlili společně obráceni k společnému chrámu, tak i zde, na
Staroměstském náměstí, máme chrám, kde jsme se, dříve i nyní,
společně modlili. Zprvu to býval chrám římskokatolický, později
husitský a dnes je v pravdě ekumenický, obecný, katolický.
Ale tím pravým chrámem jsme my, jeho církev, která je povolána žít
v lásce a být svědectvím vzkříšení, ve kterém jsou sice stále
přítomny jizvy, ale které svou kvalitou života pohltilo to, co se jako
život jevilo zatím jen v naději. Tak ani my nemůžeme a ani nechceme
přepisovat minulost, ale chceme na ni nahlížet v moci nového života,
který překonává staré, byť i zde se jizev lze stále dotýkat. Tyto
jizvy ovšem nejsou bolestné, ale jsou znamením pro ty, kdo se jich chtějí
dotknout. Pro ty, jež se nezdráhají nahlédnout, že vše je nové a že
současná realita jednoty božího lidu zacelila staré rány, které jsou
právě proto mocnými svědky.
Ano, jsme dnes společně putujícím božím lidem. Víme, kudy jsme šli.
Byli jsme obmyti vodou křtu a putovali jsme až na sám konec světa. Nejprve
z Jeruzaléma do Soluně, pak na Velkou Moravu, až na toto místo. Naše
společná cesta vychází ze stejných kořenů. Zrodili jsme se jako tělo
toho, jehož porodila žena a náš oblak svědků skví jména jako Václav,
Vojtěch, Arnošt, Konrád, Milíč a další. Naše cesty se rozešly až se
jménem muže, kterého všichni respektujeme a jehož socha se nyní nachází
po mé pravici. A stejně jako v tomto muži se naše cesty rozešly,
nyní se pod jeho monumentem naše cesty opět sbíhají, jak by si on jistě
přál.
Stojíme na místě, kde se v roce 1948 náš národ vnořil do
40 let tmy. Tmy, která nerozlišovala konfese. Tmy, která neznala
slitování a jejíž „světlo“ bylo rudé; rudé od krve
mučedníků. Nyní zde ovšem vzchází pravé světlo. To světlo, které
vždy vzchází k těm, kteří seděli ve stínu smrti. Ve smrti
komunismu, ateismu, či tržního hospodářství bez přívlastků. Ve smrti,
která nabízí všechno jiné, než pravdu a lásku. A tak zde máme tři
němé svědky. Chrám, který ukazuje, že nezáleží na konfesi, ale
obecenství, jedná-li se o svědectví světu. Sochu kněze, který byl
paradoxně římským katolíkem, a přesto se stal symbolem reformace.
A nyní zde máme i obelisk ženy, v níž máme původ
všichni. Všichni tito vděčí za svůj nový život ženě, která dala
povstat muži, jehož tělem jsme my všichni. Všichni jsou zároveň symbolem
a cestou k usmíření.
Ano, mnozí tento sloup nazvali sloupem smíření. A je-li nějaké
smíření ještě nutné, pak je třeba nejen hledět radikálně vpřed, ale
ohlédnout se i ke svým kořenům. A proto můžeme spolu se svatým
Irenejem zvolat, že jako byl Adam zplozen z panenské země, tak je druhý
Adam zplozen z panenské matky. A jako se k Irenejovi hlásíme
všichni, tak se i všichni hlásíme k té, pod jejímž obrazem
nyní stojíme a k níž se hlásil i on. A jako jsme vyšli
z chrámu, který patří celému putujícímu božímu lidu, tak
i nyní stojíme po boku toho, který za své přesvědčení
v Kostnici položil život, čím inspiroval mnohé. A tak vedle
chrámu svatého Mikuláše a pomníku Mistra Jana Husa přibude i ta,
z níž duchovně vycházíme všichni, Panna Maria.
A aby těch symbolů nebylo málo, máme zde i další. Na tomto
místě byli popraveni měšťané, které nazýváme Čechy, ale většina
z nich přitom byla Němci. Lidé, kteří položili život za své
přesvědčení. Ano, pro někoho mohou být buřiči, kteří se vzepřeli
světské vládě, pro jiné jde o hrdiny víry. Jistě, velká rána
musí zanechat i velké jizvy. Ale v novosti života se jizva
uzdravené rány stává svědkem moci vzkříšení k novému životu.
A já věřím, že všude tam, kde se boží lid sjednocuje, přichází
i nový život. Jako o letnicích synové mnoha národů slyšeli
svůj rodný jazyk, tak dnes i katolík, či protestant, Čech
i Němec, mohou vidět, že staré věci pominuly a hle, je tu nové a
všichni mohou tomuto jazyku lásky porozumět. Láska totiž nezná
hranic!
Dovolte mi nyní, abych vás vedl k modlitbě, která by snad měla
uzdravit i to, (je –li vůbec něco), co činí jizvu na dotek
bolestivou. Svědectví 27 občanů, na něž je tak rozdílný pohled, a
jejichž život byl důvodem k rozdělení. S nadějí však
věřím, že ačkoliv jejich život mohl kdysi vést rozdělení srdcí, oč
více jejich smrt může být naopak smířením. Věřím, že i oni na
nás hledí z velikého oblaku svědků, o kterém píše pisatel
listu Židům. Skloňme proto své hlavy:
„bože tohoto světa. Ty, který se zjevuješ jako jako posel světla a
který ses procházel až na nejzazším severu, mezi hořícími kameny.
Nositeli světla, vyslyš nás. Otevři svoji náruč a přijmi na naší
přímluvu duše zemřelých na tomto místě. Děkujeme i za tento
staronový sloup, který už nemusí být sloupem rozdělení, ale naopak
sloupem smíření. Sloup té, jež je matkou a součástí oblaku svědků
těch, kteří k nám i v této chvíli vzhlížejí. Děkujeme ti za
tento Nový věk i za naději, k níž můžeme společně vzhlížet.
Děkujeme ti za nově nalezenou jednotu. Amen.“
A nyní předávám slovo bratru proboštovi, který ty z vás,
kteří projeví zájem, povede ke společné modlitbě:
„Zdrávas, Maria, milosti plná, Pán s tebou; požehnaná ty
mezi ženami a požehnaný plod života tvého, Ježíš, v kterého
věříme. Svatá Maria, Matko Boží, pros za nás hříšné, nyní i v
hodinu smrti naší. Amen.“
Zdroj: www.apologet.cz
|