poslal Nepřihlášený První den setkání (synaxis) (6.3.2014).
Patriarší chrám sv. Jiří ve Fanaru.
Zasedání hlav místních pravoslavných církví předsedá ekumenický patriarcha Bartoloměj.
Zasedání zahájil patriarcha Bartolomeos (Konstantinopol), který
připomněl, že "pravoslavné eklesiologii je zcela cizí" každá představa,
která by umožňovala "celosvětové panování jakékoliv z místních
pravoslavných církví nebo jejího představitele". Dále zdůraznil: "Všem
je nám svěřena odpovědnost za jednotu naší svaté Církve."
Patriarcha Kyrill (Moskva) ve svém projevu představil pohled Ruské
pravoslavné církve na otázku přípravy všepravoslavného sněmu, jak jej
vyjádřil archijerejský sněm v Moskvě v r. 2013. Jeho účastníci vyjádřili
všeobecné přesvědčení, že na tomto chystaném sněmu musí být všechna
rozhodnutí přijímána na základě jednomyslné volby všech místních církví,
a nikoliv tedy pouhou většinou hlasů. Program, témata, principy konání
sněmu, protokol jeho bohoslužeb a zasedání, projekty základních
sněmovních dokumentů musí být předběžně odsouhlaseny všemi místními
církvemi. Členové ruského archijerejského sněmu považují za nutné, aby
prezidium všepravoslavného sněmu tvořili představitelé všech místních
pravoslavných církví a aby na sněmu byl veškerý episkopát zastoupen v
maximální plnosti.
Konsensuální způsob rozhodování byl použit už v předsněmovním procesu,
který začal setkáním na Rhodu v r. 1961. Patriarcha Kyrill trvá na tom,
aby tento princip - jakožto osvědčený - nebyl opuštěn ani při další
přípravné předsněmovní práci. Poznamenal také, že konsensus je základem
práce biskupských shromáždění v oblastech diaspory, a zdůraznil: "Díky
tomuto principu se v současných historických podmínkách daří zachovávat
církevní jednotu."
"Předkládat na sněmu otázky, které nebyly předem projednány a
odsouhlaseny, by značilo učinit z něj prostor pro konfrontaci a ohrozit
církevní jednotu. To by ztížilo následné přijetí sněmovních ustanovení v
jednotlivých místních církvích. Naším úkolem je ukázat jednotu Církve v
otázkách, které hýbou pravoslavným světem. Hlas každé církve, bez
ohledu na její početnost a dobu vzniku, musí být slyšen. Všepravoslavný
sněm se musí stát místem, kde Svatý Duch zjeví svou přítomnost skrze
církevní jednomyslnost, kde si vůle většiny nesmí tyransky podrobovat
menšinu," prohlásil patriarcha Kyrill a dodal: "Sněm má být vyjádřením
naší pravoslavné eklesiologie přesně tak, jako je takovým vyjádřením
Božská liturgie a její společné konání."
Byla nadnesena i témata, která před nás současnost klade a která není
možno obcházet: masové vyhánění křesťanů z blízkovýchodních a
severoafrických oblastí, což hrozí vymizením křesťanské přítomnosti v
zemích, kde bylo křesťanství od doby počátku svého šíření. Dále je to
duchovní zhoubnost kultu spotřeby, jenž je podstatou ekonomické krize,
která udeřila i na mnohé země křesťanského světa (nyní už bohužel spíše:
pseudokřesťanského světa). Dále jsou to pokusy zavádět tzv. genderovou
filosofii, která likviduje základy mravnosti i rodiny - tyto pokusy se
již uchytily v západních zemích a nyní se valí na pravoslavný východ.
Jsou to i problémy bioetiky, jako např. klonování či tzv. "náhradní
mateřství" a vše, co proniká do samotné Bohem stvořené lidské
přirozenosti. Na to je nutno hledat odpovědi, avšak nikoliv jen
teologické, nýbrž i pastýřské.
Představitel Gruzínské pravoslavné církve poznamenal, že zatímco
všeobecné sněmy se scházely s cílem chránit Církev před herezemi a
definovat pravou věrouku, cíl očekávaného sněmu je jiný: demonstrovat
světu jednotu a vzájemný souhlas pravoslavných národů. "Proto považujeme
za nutné, sezvat sněm až poté, co budou všechny aktuální otázky
prozkoumány a rozřešeny na principu konsensu, aby byly vzaty v potaz
zájmy všech církví," dodal katolikos a patriarcha celé Gruzie Ilja II.
Patriarcha rumunský Daniel připomenul, že duchovní autorita synaxisu se
pozvedá, když je tím posilována společná odpovědnost (představitelů
místních církví) za jednotu Pravoslaví. Podle jeho názoru se mají
bratrské církve dnes více radit a spolupracovat v souvislosti s třemi
výzvami současného světa: jednak je to sekularizace a náboženská
lhostejnost, pak je zde fenomén migrace, která vyvolává nové společenské
a pastýřské problémy, a též je tu ekonomická krize, která je křesťanům
pobídkou k projevům větší solidarity k chudým, nemocným a osamoceným
Delegáti účastnící se synaxis:
Konstantinopolský patriarchát: patriarcha konstantinopolský Bartolomeos,
metropolita pergamský Ioannis, metropolita gallský Emmanuil,
archiepiskop americký Dimitrios, metropolita švýcarský Ieremias.
Alexandrijský patriarchát: papež a patriarcha alexandrijský a celé
Afriky Theodor II., metropolita guinejský Georgij, metropolita
leontopolský Gavriil, archim. Theodor (Dridakis).
Antiochijský patricharchát: metropolita akkrský Savva, metropolita buenos-aireský Siluan, prot. Porfýrios Georgi.
Jerusalemský patriarchát: patriarcha svatého Města Jerusalema a celé
Palestiny Theofilos III., hlavní tajemník posv. synodu archiepiskop
konstantinský Aristarch, archiepiskop anfidonský Nektarios, diakon
Evlogios.
Moskevský patriarchát: patriarcha moskevský a celé Rusi Kyrill, předseda
oddělení vnějších církevních věcí MP metrop. volokolamský Ilarion,
vedoucí arministr. sekretariátu MP episkop solnečnogorský Sergij,
náměstek předsedy předsedy OVCV prot. Nikolaj Balašov, spolupracovník
OVCV diakon Anatolij Čurjakov.
Gruzínský patriarchát: katolikos a patriarcha celé Gruzie Ilja II.,
metrop. zugdidský a caišský Gerasim, prot. Georgij Eviadadze, monach
Anfim.
Srbský patriarchát: patriarcha srbský Irenej, metrop. černohorský a
primorský Amfilochij, ep. bačský Irenej, hlavní tajemník OVCV prot. Gaij
Gajič.
Rumunský patriarchát: patriarcha rumunský Daniel, metrop. zapado- a
jihoevropský Josef, metrop. tyrgovištský Nifon, prot. Stefan Ababej,
prot. Michail Tica, diakon Mihail Mušat.
Bulharský patriarchát: patriarcha bulharský Neofit, metrop. nevrokopský
Serafim, hlavní tajemník posv. synodu ep. stobijský Naum, hlava
patriaršího sekretariátu Theodor Afanasov, Kyrill Dimitrov.
Kyperská pravoslavná církev: archiepiskop Nové Justiniany a celého Kypru
Chrysostomos II., metrop. pathský Georgios, episkop arsinojský
Nektários, diakon Kyprian Kunturis.
Řecká pravoslavná církev: archiepiskop athénský a celého Řecka
Ieronimos, metrop. dimitriadský a almirosský Ignatios, metrop.
messinijský Chrysostomos, hlavní tajemník posv. synodu episkop
diavlijský Gavriil, diakon Epifanios Arvanitis, Christos Georgusis.
Albánská pravoslavná církev: archiepiskop tyranský a celé Albánie
Anastasios, metrop. korčinský Ioann, metrop. girokastrský Dimitrios,
diakon Grigorios.
Polská pravoslavná církev: metropolita varšavský a celého Polska Sávva, episkop semjatyčský Georgij, archim. Andrej (Borkovski).
Jediná místní autokefální církev, která nebyla na synaxis pozvána, je
naše "Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku". Důvodem je
skutečnost, že zvolení vl. Rostislava metropolitou (čili nejvyšším
představitelem) není v pravoslavném světě doposavad všeobecně
akceptováno. Proto je na naši církev pohlíženo jako na církev, která je
momentálně bez svého nejvyššího představitele (viz o tom článek v
oficiálním věstníku "Sůl země")
Zdroj: www.ambon.or.cz/ambon.pl?thread=989