|
Právě je 557 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano oko
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116625691 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život víry: Léto milostivé Hospodinovo
Vloženo Sobota, 02. květen 2015 @ 08:01:50 CEST Vložil: Tomas |
poslal Frantisek100 Pán Ježíš se po delší době vrací domů. Do svého místa, kde
prožil dětství, kde chodil do školy, kde si hrál s kamarády, kde ho tatínek
učil řemeslu. Kdo by se netěšil domů ? A
tak v sobotu s ostatními muži vstupuje Ježíš podle zvyku do synagogy. Těší se možná
i určitému zájmu, protože se o něm šíří zvěstí, že umí uzdravovat a činit zázraky. Třeba nějaký zázrak uskuteční
před zraky svých spolužáků a známých. Synagoga je jistě plná do posledního
místečka. Ježíše znají skoro všichni, vždyť Nazaret je malinké městečko, která
nemá ani dva tisíce obyvatel. A tak není divu, že v rámci sobotní školy má tu čest číst z
Písma. Vedoucí sobotní školy otevírá skříňku se svitky a možná náhodou mu
podává svitek, kde je proroctví Izaiáše. Pán Ježíš se postaví na stupínek, rozevře
svitek a čte úvodní verš, ale pak v půli
druhého přestane a nedočte dál. Ticho. Bude výklad veršů ?
Mám doma kralickou šestitílku, nádherné dílo, za které jsem
nelitoval peněz. A opravdu za to stojí
číst to právě z ní a vždy se pozastavit nad tím, jak Kraličtí vše úžasné
doplňují poznámkami vedle textu.
Iz 61/1-2
Duch Panovníka
Hospodina jest na mnou ( doplněno, že Duch Páně mne k tomu vede a pudí), protože pomazal ( Dary a milostmi Ducha svého mne ozdobil a
naplnil: proto, abych ku povinnosti náležité,příslušně státi a ji vykonávati
mohl) mne Hospodin, abych kázal Evangelium
tichým, poslal mne, abych uvázal rány zkroušených srdcem ( Abych svědomí
lidská, hříchy a vinami zranění léčil, z vazby Ďábelské i z zahynutí věčného
jim spomáhal, mír a pokoj s Bohem učiněný věřícím zvěstoval,čemž ovšem po
částkách příkladně vypravuje ), abych
vyhlásil jatým svobodu a vězňům otevření žaláře.
Abych vyhlásil léto
milostivé Hospodinovo ( Zvláštní
přízeň, lásku a milost, tu kterouž Bůh
lidem bez všech jejich zásluh míti ráčí,i to, kterouž i oni z jeho obdarování k němu i sobě
vespolek mají ) a pak náhle Pán
Ježíš nepokračuje dál.
Proč nepokračuje dál? Protože pak by nemohl říct tohle:
"Dnes se
naplnilo Písmo v uších vašich"
On stál před nimi jako ten, kdo zvěstuje mimo jiné i Boží
milost. Kdyby pokračoval dál, mluvil by o soudu a pomstě Hospodina, ale to
nebylo už v jeho poslání. Ta doba pomsty Hospodina teprve nastane po druhém
jeho příchodu.
Přítomným se zpočátku jeho slova možná i líbila.
Představovali si sami sebe. Oni jsou v otroctví Říma. A proč nečetl dál? Jak by
byli rádi,aby také Hospodin potrestal Římany?
A on má být ten, o kterém psal Izaiáš? Vždyť je to syn
tesaře. To je nesmysl, tenhle muž není žádný Mesiáš. Během chvilky vzniká vůči všemu, co říkal Ježíš, nedůvěra. A Ježíš
ji vnímá a vidí tu malou, malou víru těchto lidí. Možná by chtěli, aby své
mesiáštství také u nich prokázal nějakým
zázrakem. Ale to neudělá. Řekne jim pravdu, co si o nich myslí. Krutou pravdu a
dotkne se citelně jejich pýchy a sebevědomí. Není to žádný Mesiáš. Nenávidíme
ho. Zabijeme ho. Sobota nesobota, vrhnou se na něj a vedou za město, aby ho
shodili ze skály a zavraždili. Toho, kterého tolik roků znali. Kvůli pravdě,
kterou jim oznámil a kterou nemohou přijmout kvůli svému srdci, v
němž chybí pokora a láska. Tyto city
neznají. Ovládá je zlý duch.
Pán Ježíš je zachráněn, zmizí jim z očí, ale ztrácí domov svého dětství a mládí. Snad v Betanii u Marty,Marie a
Lazara najde teplé lidské přístřeší.
Ten příběh je k hlubšímu zamyšlení. To, co prohlásil tehdy
Ježíš, platí zatím stále. Zatím.
Představme si sebe mezi přítomnými a jak zareagujeme ???
|
Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 03. květen 2015 @ 18:52:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vůbec se nechci dotknout Kralických ani Františka. Zde je však velký rozdíl mezi tím, co vyhlašuje Ježíš a tím, co napsal Izajáš "Deuteroizajáš, nebo někdo jiný). Neboť biblický text pokračuje pravým opakem toho, co přinesl Ježíš. Viz třeba nadřazené představy Židů, které pocházejí od Boha lokalizovaného pouze na Sijón:
Izajáš 61:5 Stanou zde cizáci a budou vám pást ovce, synové ciziny budou vašimi rolníky a vinaři.
6 Vy pak budete nazýváni „Hospodinovi kněží“, bude se vám říkat „Sluhové našeho Boha“. Budete užívat bohatství pronárodů a honosit se jejich slávou.
|
Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Neděle, 03. květen 2015 @ 20:24:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem na tenhle text nedávno narazil taky. Četl jsem celého druhého Izaiáše (kapitoly 40-66) a došlo mi, že byly psány v situaci, kdy už Židé měli schválený návrat z Babylóna zpátky do Izraele, ale zřejmě ještě nevyrazili, jen se na tu cestu velmi těšili, byli vděčni Bohu a také králi Kýrovi, který je pustil, a sumírovali si, jaké to v té staronové vlasti pod vládou Hospodina nyní znovu a lépe bude. To, jak Ježíš používá v té synagóze ten text, je jedním z mnoha příkladů citace starozákonního textu v Novém Zákoně zcela mimo původní kontext. Všimněte si, že to Ježíš udělá bez mrknutí oka a Židé na tu hru automaticky přistoupí. Nikoho nenapadne mu vytknout, že ten text znamenal původně něco jiného. Kdysi jsem se totiž snažil různé starozákonní texty pochopit na základě těch novozákonních citací a pořád jsem se nedokázal smířit s tím, že to nejde, že ten kontext kolem toho citátu je vždycky o něčem úplně jiném. Pak jsem pochopil, že novozákonní autoři ty SZ texty nevykládají, ale používají je sice v podobném duchu, ale v nových situacích. Dávají jim nový obsah. Ten Iz 61 tedy nebyl napsán v 5. století před Kristem, aby tam těch 500 let stál a čekal, až se na Ježíši v té synagoze naplní, ale naplnil se už tenkrát, proto byl také napsán, protože byl v tu chvíli pravdivý. Ježíš ho pak jen použil a použil přesně odměřený výřez, který měl navodit nějakou myšlenku - a v tu chvíli byl pravdivý taky. Ano, Ježíš přišel vyhlásit zajatým propuštění. Měli se vydat z duchovního Babylóna k němu, stát se jeho učedníky, a přes něho k Bohu - tedy paralela toho ideálního Izraele, na který se tenkrát před opuštěním Babylóna těšili. Je to takové mnohovrstevnaté, ale přece jen jsem z toho schopen učinit jeden konkrétní pozitivní závěr: Ježíš byl tím, kým byl, proto, jak na lidi působil - byl jim obrazem Boha neviditelného, a co pro ně udělal, ne proto, že se na něm naplnily ty SZ texty. Je to otázka oslovení Duchem, ne naplnění proroctví konkrétní historickou událostí. Různé texty SZ proroků bylo a je možno použít ve spoustě situací. Ale to, že Ježíš na různé lidi takto nadpřirozeně působil, cítili v něm Boží přítomnost, je vedlo k tomu, že když o něm mluvili, používali těch SZ citátů - vyniká v tom třeba Matouš. |
]
Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 03. květen 2015 @ 20:54:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jsem potěšen již tím, že jsi mě nenapadl pro kacířství. Přitom je nad slunce jasnější, že když Ježíš řekl například, že "chceš-li být prvním, staň se služebníkem všech", tak současně biblický text z Izajáše, který hovoří o tom, že lid Boží bude obsluhován, je nesmyslná úprava Božího působení a samotné to Boží podstaty. Dalo by se pokračovat dalšími Ježíšovými výroky.
Problém je v tom, že málokdo dokáže číst Bibli tak, jak ji psali svědkové Boha, tedy podle svého poznání a z něho vyvozených představ. A stále se ozývá tvrzení degradující Bibli na papírového papeže. Přitom pravý Bůh je tak snadno rozpoznatelný v Kristu i v učení člověka Ježíše z Nazareta. |
]
Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Pondělí, 04. květen 2015 @ 17:40:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale, fuj, copak jsem tu už někdy někoho napadl, neřku-li pro kacířství? Navíc ode mně by to byla spíš pochvala :-) Možná by stálo za to ujasnit si, co vlastně držíme v ruce, když čteme Bibli. Když to zjednodušíme (a přítomným katolíkům se za to omlouvám), dalo by se říct, že pro katolíky je tu Bůh a mezi ním a lidmi církev jako zprostředkovatel jeho spásy. A kromě toho zprostředkování církev vyprodukovala i Bibli. Pro protestanty je tu Bůh, který se vtělil do Bible a lidé, kteří se ho přes tu Bibli snaží poznat. Já si dovoluju nekopat ani za jeden z těchto táborů (i když katolické pojetí je mi o něco bližší) a tvrdím, že je tu Bůh, který je přímo dostupný každému člověku. A někteří z lidí sepsali o své zkušenosti s Bohem spisy, které se později staly Biblí. Naší snahou zde na zemi by mělo být poznání Boha, jeho charakteru, abychom po něm zatoužili. A Bible je v tom skvělou pomůckou. Ale pořád je třeba mít na paměti, že byla psána někým jiným a zhusta pro někoho jiného. Ty texty tam nečekají na to, až rozluštíme jejich jediný správný výklad. Není to problém k vyřešení, je to průvodce na cestě. |
]
Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 04. květen 2015 @ 09:53:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Už mnohokrát jsem tady upozorňoval na to, že jedno místo v Písmu může mít i více správných výkladů. Bůh toto slovo oživuje do naprosto konkrétních životních situací, které mohou být různé a v různou dobu. Už svatý Augustin stanovil pravidla víry (regula fidei), - tedy zásadu, že výklad Písma je pravdivý v tom případě, že neodporuje žádnému jinému místu v Písmu. Správných výkladů, správné pochopení určitého místa může být tedy v různých rovinách životních situací různý a může jich být více.
Smysl křesťanského chápání významu textů Starého zákona je naroubován na křesťanské "novočtení", na výklad naplnění proroctví ve světle událostí ze života Ježíše z Nazareta.
To však vůbec neznamená, že Bůh ve svém slově nepromlouval k Izraelitům i před Ježíšem. Jenom v jiných rovinách do událostí, které oni právě prožívali. |
]
Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pondělí, 04. květen 2015 @ 10:00:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Škoda, že ti ten tvůj Gustík nevysvětlil, že nejenom že nesmí pravda v písmu odporovat jiné pravdě v písmu, ale pravdě v písmu nesmí odporovat ani třeba tradice římské nevěstky a její učení! |
]
Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Pondělí, 04. květen 2015 @ 17:32:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Může mít víc správných výkladů, ale tady podle mě o výklad nejde. Přesněji řečeno může mít prakticky nekonečně situací, do nichž se dá jeden konkrétní citát použít. Tím se dostáváme k tomu, co naznačuješ ve druhé půlce, je to to křesťanské novočtení. Ten text v Iz byl napsán v 5. století před Kristem pro lidi, kteří v té době aktuálně žili. Jinak by jim byl k ničemu. Abychom neudělali stejnou chybu jako adventisté, kteří si myslí, že některé části knihy Daniel byly napsány, autor nevěděl sám, co píše, přes 2000 let tomu nikdo nerozuměl a pochopili to až oni a v jejich době se to naplnilo a do té doby ticho po pěšině. Nee, ty většina těch starozákonních prorockých textů byla psána do své vlastní doby, nebo do blízké budoucnosti. Což ale neznamená, že si na ně z odstupem staletí nebo i tisíciletí nemohl někdo vzpomenout a použít je k okomentování nějaké nové situace. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 05. květen 2015 @ 09:53:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."autor nevěděl sám, co píše, přes 2000 let tomu nikdo nerozuměl a pochopili to až oni "...
Svatopisci byli při psaní inspirováni Duchem svatým, ale texty chápali omezeně v kontextu událostí své doby. Třeba Izaiáš, když psal o trpícím služebníku (Iz 53), nemohl mít ani zdání, že píše o vtěleném Bohu. Tato skutečnost se stala zjevnou až zpětně, až událost nastala. Až se proroctví naplnilo. Do té doby tomu nikdo z lidí v tomto smyslu rozumět nemohl.
Dokonce ani satan neměl tušení o velikosti Boží lásky k člověku, ani při své jistě značné inteligenci ani on "neprokoukl" Boží plán spásy skrze vtělení Božího Syna .
Až zpětně, až se dílo spásy naplnilo, přišlo pak ke slovu křesťanské novočtení Písma ve světle událostí ze života Ježíše Krista.
(J 5,39) Zkoumáte Písma, protože se domníváte, že v nich máte věčný život, a právě ona svědčí o mně. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Úterý, 05. květen 2015 @ 14:17:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Uznávám, tak 53. kapitola o trpícím služebníku do těch okolních textů nezapadá a jiný než tradiční výklad mě nenapadá. Nad tímto textem kapituluju. Ale na druhé straně je to možná tím, že neznám pořádně ten dobový kontext a i tenhle text došel naplnění zhruba v době, kdy byl napsán a na Ježíše byl použit až následně. Což samozřejmě neznamená, že by na něj nepasoval. Mimochodem, všímáš si, jak se proroctví vykládají z 99 % pouze zpětně? Že ty výklady křesťané (rozuměj ti v mezích normality) neextrapolují do budoucna. A ti mimo tu mez ty výklady do budoucnosti a někdy i do minulosti často mění? Proroctví v Bibli, jako by nám nesloužila ani tak jako jízdní řád do budoucna, jako spíš pomůcka pro to, abychom si uvědomili Boží působení v minulosti. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 05. květen 2015 @ 21:33:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj.
Já si myslím, že normální člověk - křesťan (nikoli pošuk) by se neměl vůbec pouštět do předvídání a výkladů budoucnosti podle proroctví v Písmu. Nám není dovoleno znát přesně budoucnost. Jenom v náznacích, v obrazech. Znát budoucnost není naší věcí.
Já rozumím proroctvím v Bibli jako potvrzení toho, co se už naplnilo, nebo jako rozpoznávací znamení pro ty lidi, žijící zrovna v době, kdy se ono konkrétní proroctví naplňuje.
Např. v Mt 24 Kristus nejdříve předpovídá zkázu Jeruzaléma i chrámu a zároveň pak přechází i v proroctví o konci světa (od veršů 21-22). Podle znamení, které Kristus předpověděl (také Lk 21,20), rozpoznala diaspora křesťanů v Jeruzalémě v r. 70 , že proroctví o zkáze Jeruzaléma se začíná naplňovat a všichni uprchli z Jeruzaléma a tak se zachránili.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Středa, 06. květen 2015 @ 18:06:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj též, nevím, jestli je nám to dovoleno, ale já už dlouho vidím za snahou nahlédnout do budoucnosti, ať už s pomocí notorické kombinace Bible-kalkulačka nebo klidně karet, křišťálové koule nebo čehokoli jiného, jako výraz nedůvěry Bohu. Nedůvěry vůči tomu, že je tím, kdo stojí na pozadí našeho života a světa a vede věci tím nejlepším možným způsobem. Neříkám, že tak, jak by se nám to vždycky líbilo, viz podobenství o koukolu mezi pšenicí, spíš bych řekl, že ve své lásce zmírňuje dopady toho koukolu. A pokud mu věřím, žiju přítomností a nesnažím se o ustrašené nahlížení do budoucnosti. Co se týče Mt a Lk, nejsem si úplně jist, jestli byla psána před nebo po zkáze Jeruzaléma. Každopádně jsem četl zajímavou teorii u svého oblíbeného Marcuse Borga (liberální teolog, anglikán), že Ježíš sám o svém druhém příchodu nikdy nemluvil, že ty texty, které o tom mluví, mu byly vloženy do úst až jako výsledek rané církevní tradice, která se snažila vypořádat s jeho odchodem. Já jsem nakloněn tomu i věřit, protože když se nad tím zamyslíme, tak oni jeho posluchači, včetně nejbližších učedníků, pořádně za jeho života nechápali ani jeho první příchod. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 07. květen 2015 @ 09:03:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."že ty texty, které o tom mluví, mu byly vloženy do úst až jako výsledek rané církevní tradice,"...
Já zase liberály až tak moc nemusím. :-) Toto jsou všechno jen ničím nepodložené spekulace, domněnky po dvou tisících letech.
Držím se raději faktů: evangelia byla psána podle svědectví očitých svědků Ježíšova působení, podle svědectví jemu nejbližších apoštolů, kteří pro nás zaznamenali autentická Ježíšova slova. Všichni (mimo apoštola Jana, který zemřel přirozenou smrtí - ve vyhnanství pro Krista) - všichni ostatní podepsali svá svědectví vlastní krví. Byli za hlásání Kristova evangelia pozabíjeni.
Otázka pro mě tedy zní: Nechal by se někdo umučit jen pro svůj vlastní výmysl?
Pokud připustím faktickou nepravdivost v jediném místě v Písmu (netýká se doplnění stávajících informací v křesťanském kontextu, ale skutečně třeba o domyšlenou Ježíšovu řeč, která by nikdy Ježíšem vyslovena nebyla) - pak bych mohl zpochybnit v Písmu cokoliv a zcela vyeliminovat působení Ducha svatého v dějinách. Pak není na čem stavět, Kristus by nebyl skálou.
Jak vypravuje historik Eusébius (žil r. 260-340), křesťané uposlechli tohoto napomenutí a před zničením Jeruzaléma utekli do Pelly v Zajordání.
A toto je pro mě informace daleko věrohodnější, než spekulace současného liberála.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Léto milostivé Hospodinovo (Skóre: 1) Vložil: Ingmar v Čtvrtek, 07. květen 2015 @ 20:47:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já Ti to taky nenutím, uznávám, že to je dost kontroverzní názor a sám ho beru spíš jako možnost. Nicméně možnost, která mi docela dává smysl, když uvážím, jak to učedníkům trvalo, než pochopili, jak to s Ježíšem vůbec je. Každopádně účelem evangelií bylo a je, aby byly radostnou zprávou o Ježíši a potažmo o Bohu, je aby byly kronikou nebo slovníkem doslovného znění Ježíšových výroků. Nepohybujeme se v rovině historická pravda x výmysl, Nový zákon jsou svědectví, vyznání o Ježíši, která nejsou jen o tom, co se historicky stalo, ale i o tom, jak to jeho autoři pochopili a strávili. Neříkám, že špatně. Říkám, že pro ně historická přesnost neměla takovou hodnotu jako pro některé lidi dneska a šlo jim o poselství toho textu jako celku. Uznávám, v tomhle se liším od většiny katolíků i protestantů, pro mě tím standardem, na nějž je možné se odvolat, není za každou cenu text Bible, ale Bůh sám. Bůh, k němuž mě ale podstatnou měrou ty biblické texty přivedly. V důsledku toho se ale nesnažím nikoho svou teologií přesvědčovat nebo ubíjet. |
]
|
|
|
|