Prečo nazývame
Máriu Matku všetkých kresťanov a Cirkvi? Dalo by sa odpovedať viacerými spôsobmi. U starých
cirkevných otcov je táto myšlienka určite dobre „rozpitvaná“ a zdôvodnená.
Jeden z logických postupov, o ktorom uvažovali viacerí cirkevní otcovia staranej Cirkvi je tento:
. Ján, apoštol stojaci
pod krížom, bol tam v zastúpení nielen seba, ale aj apoštolov. A apoštoli boli
vlastne najbližšou Ježišovou rodinou… /Keď tak chcete všetko biblicky doložené,
nuž „kto počúva Božie slovo alebo plní Božu vôľu, je môj brat, sestra,
matka…. Jednoducho povedané – príbuzní, rodina…/ Preto vlastne Ján zastupoval
jeho najbližšiu rodinu, a to bola vtedy vlastne v Kristovi rodiaca sa Cirkev.
Veď Cirkev je však podľa Pavla „Telo
Kristovo“…
.
Možmo ešte dodať
aj ďaľšiu črtu: Všetci sa rodíme pre život v Bohu skrze milosť Krista. No
Kristus prišiel na tento svet cez Máriu, svoju Matku, ktorú cirkevní Otcovia
prirovnávajú preto k bráne. Takže analogicky môžeme z toho odvodiť, že aj my sa
rodíme nielen cez Ježiša, ale /analogicky, v úplne inej rovine, nie až tak
celkom priamo ako v prípade Ježiša…/ aj skrze Máriu. Isteže to nemyslíme tak,
ako keby bol Boh závislý od Márii. Ona bola schopná byť tým sa naozaj stala
isteže len vďaka Božej milosti.
.
Keď hovoríme o
Márii, môžete namietať. Že tu ide vlastne o určité analogické myslenie a
chápanie. Určite. Ale múdri teológovia hovoria, že vlastne aj všetky naše reči
o Bohu sú vlastne len analogické. Zodpovedajúce úrovňi poznania človeka, ktoré
je hlboko pod poznaním Boha: „Ako je nebo vysoko nad zemou. Tak sú moje cexty
nad vašími...“
. Martin
Luther (v pojednání O koncilech a církvích z r. 1539) píše: Víme také velmi
dobře, že Bůh neodvozuje své božství od Marie, ale z toho neplyne, že je proto
nesprávné říkat, že se Bůh zrodil z Marie, že Bůh je Mariin Syn a že Maria je
matka Boží. ... Tato slova (bibl. texty Lk 1:32, 1:43, 2:11, Ga 4:4) která
pokládám za pravdivá, podpírají opravdu dost pevně tvrzení, že Maria je Matkou
Boží. ... Článek, podle kterého je Maria Matkou Boží, byl v církvi od počátku a
[efezský] koncil ho nevytvořil nově, ale naopak ho zastávalo už evangelium čili
Písmo svaté.
.
Huldrych Zwingli, nejradikálnější z velkých reformátorů, řekl v kázání z r.
1524 O věčně čisté děvečce Marii, Boží matce, tato slova: Vyložil jsem zbožným
a prostým křesťanům své jednoznačné přesvědčení o Matce Boží: věřím pevně podle
slov svatého evangelia, že tato čistá Panna nám porodila Božího Syna a že
zůstala při porodu i po něm navěky čistou a nedotčenou pannou. Jeho nástupce
Heinrich Bullinger napsal r. 1557: Bludař Nestorius ... nechtěl připustit, aby
byla blahoslavená panna Maria nazývána Theotokos (Gottesbärerin) čili matka
Boží (Mutter Gottes). A o rok později: Je-li Maria matkou Pána, jak ji výslovně
jmenuje blahoslavená Alžběta, naplněná Duchem svatým, pak je zcela spravedlivé,
že ji církevní Otcové nazývají Theotokos, to znamená Boží Matka.
. Kard. Kasper, ktorý má v KC na starosti práve vec ekumenizmu povedal nedávno, že od Luthera sa všetci máme čo učiť, aj luteráni... Myslím, že je užitočné prejsť sa v duchu späť k prameňu, kde začala naša cesta, a popremýšľať ako sme sa dostali tam, kde sme. Je to aspń poučné. A pospomínať na okolnosti, ktoré vtedy na nás vplývali. A možno by sme zistili, že to boli často okolnosti, ktoré by sme dnes až tak nebrali úvahu. Že tam bolo veľa negatívnych citov a vplyvov, ktoré teraz až tak nezavážia... Stálo by za to pospomínať ... od prameňa našej púte za Kristom, nielen osobne, ajle aj historicky v tej časti cirkvi, v ktorej sa nachádzam...
|