Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 163, komentářů celkem: 429704, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 563 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

magdalena07

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116609622
přístupů od 17. 10. 2001

Historie: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi
Vloženo Středa, 12. červenec 2017 @ 19:18:24 CEST Vložil: Tomas

Kritika bludů poslal Nepřihlášený

O Mistrovi J. Husovi jsme toho viděli a slyšeli v poslední době dost, málokdo se však obtěžoval citovat něco z jeho spisu O církvi. Přitom je zřejmé, že na to člověk nemusí být doktorem teologie, aby pochopil, oč se tu jedná.

Tak na str. 24 spisu O Církvi  pojednává o předurčení některých lidí ke spáse: „ .. svatá církev obecná je jedna jediná, a ta je souhrnem všech předurčených od prvního spravedlivého včetně až k tomu poslednímu, který má být jednou spasen. ... „ To však znamená, že ten kdo není předurčen, se může  snažit sebevíc a žít ctnostným životem, ale má prostě smůlu, protože není předurčen. A toto není nějaký Mistrův okamžitý nápad, protože na str. 24 je tato myšlenka uvedena 3x a na str. 28 dvakrát.
Náš Mistr Jan se často dovolává Krista, ten však nehlásal revoltu proti světské moci, proti Pilátovi neřekl ani slovo, i když Židé očekávali, že Mesiáš je musí zbavit nadvlády Římanů. A když se ho ptali, zda je správné platit daně okupantům, řekl: „Odevzdejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu.“
Ani proti moci duchovní nehlásal revoltu:
2 „Na stolici Mojžíšově zasedli zákoníci a farizeové. 3 Proto čiňte a zachovávejte všechno, co vám řeknou; ale podle jejich skutků nejednejte: neboť oni mluví a nečiní. 4 Svazují těžká břemena a nakládají je lidem na ramena, ale sami se jich nechtějí dotknout ani prstem. (Matouš 23)   Přitom farizeje a zákoníky kritizoval sice tvrdě, ale nikdy neřekl, že by měli být zbaveni úřadu nebo dokonce, že je Hospodin už sesadil z úřadu. Zato Mistr Jan píše na str. 210: ""Běda tedy dnešním duchovním i světským knížatům, kteří sami si vedou rozmařile, takže dávají špatný příklad poddaným a nenapravují poddané, anebo napravují-li, činí to z lakomství. Takové Hospodin zcela nepochybně sesadil z úřadu.“
A na str. 97: “ Proto se mají opravdoví ctitelé Kristovi, ..., postavit na odpor každé předstírané moci, která je násilím nebo lstí dychtí odvrátit od napodobování Krista. Odporem proti této moci zajisté neodporujeme Božímu nařízení, nýbrž zneužívání moci....“ Takže tedy, jak nás učí Mistr Jan: „Pravdy každému přejte.“ Pramen: Mistr Jan Hus, O církvi, Nakl. Čsl. Akademie věd, Praha 1965


"Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 23 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Sobota, 15. červenec 2017 @ 17:47:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Ti, co tehdy sedeli na stolici Mojzisove, nebyli ucednici Kristovi ani soucast Jeho Cirkve. Takze zde se nejedna o poslusnost autorite duchovni, ale v podstate o poslusnost autorite svetske, stejne, jak o ni pise Apostol Pavel v lsitu Rimanum. Krestane totiz nejsou pod Mojzisovym Zakonem, ale jejich Zakonem je Kristus. Pro "mesianske" Zidy je tedy (resp by mel byt) Mojzisuv zakonik v podstate svetskym zakonikem, ne zakonikem duchovnim.

A predurceni je soucast biblicke zvesti a je otazkou vykladu, jak tuto soucast pochopime a uchopime. Vyklad mistra Jana je, obdobne jako Kalvinuv, jeden z moznych, ale osobne se k nim neklonim. Biblicke preudrceni osobne chapu jako predurceni celych skupin, ne jednotlivcu, u kterych se jedna spise o pozvani k ukolu. Ale to je na jinou diskuzi.



Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 13. červenec 2017 @ 21:49:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ve jménu jediného Boha a to Svatého Ducha. Vyzývám tu špínu nesvatou z Vatikánu. Uděláme hranici z ohně. Ať celý svět vidí kdo má pravdu. Vyzývám antikrista Vatikánského pro přechod skrz živý oheň. Vy kteří se té špíně světa klaníte.......vyřídtě  mu moji výzvu !!!! Já držitel bílého kaménku vyzývam toho nesvatého na zkoušku skrz oheň.



Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 12. červenec 2017 @ 20:04:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Autor článku, v článku nepřímo přirovnává fariseje k řkc hodnostářům. Jan Hus kázal proti řk vůdcům, kteří sloiva Krista zneuživali, prodávali boží odpuštění, kupčili se spásou. Zmatený autor článku konfrontuje Krista, který "prý" kázal abychom fariseje poslouchali s tím, že Hus kázal abychom řk antikristy neposlouchali. To jsou argumenty ala divoké prase.
Dle Krista prý máme poslouchat fariseje, máme poslouchat řk antikristy, nic nenamítat a jednat podle jejich skutků. Poslouchat plemeno hadí? Tak to ani náhodiu! Poslušností jsme zavázaní výhradně a jenom Kristu, a nikomu jinému. Řk pomatenci si často pletou poslušnost která náleží jenom a výhradně Bohu, a poslušnoat vůči našim nadřízeným. Pokud po nás nadřízení (páni) chtějí něco, co porušuje naši poslušnost a přįslušnost ke Kristu, nejsme poviní je uposlechnout, ba co víc,nesmíme je uposlechnout. Mezi řk je hodně rozšířený jev, kdy se poslušnost k nadřízeným účelově zaměňuje za poslušnost k Bohu. A z této záměny tento sračkovitý článek vycházī.



Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 12. červenec 2017 @ 20:18:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hus je uzavřená kapitola a ŘKC nebude nikdy rehabilitován. Naopak mnohem slavnější a duchovně vyzrálejší Savanarola může být jednou kanonizován. Jak je to možné? Koncil přijal ve svých závěrečných dokumentech usnesení, že Hus je zatvrzelý kacíř, což následně nový papež Martin V. podepsal, takže je to trvale platné. Komu na Husovi záleží, může se za něj pomodlit. 



Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: Cekatel v Středa, 12. červenec 2017 @ 20:25:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jasně, papežská neomylnost :-)
Vyhlášena jako dogma až koncem 19.století. Je zajímavé, že na Východě, kde mají také tzv. apoštolskou posloupnost, o ničem takovém nikdy neslyšeli.


]


Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 13. červenec 2017 @ 11:01:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cekatel
Jasně, papežská neomylnost :-)
Vyhlášena jako dogma až koncem 19.století. Je zajímavé, že na Východě, kde mají také tzv. apoštolskou posloupnost, o ničem takovém nikdy neslyšeli.

martino
je zřejmé, že nevíš která bije...


]


Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 13. červenec 2017 @ 13:16:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Neomylnost papeže






]


Savanarola? Kdo to je? Toho neznám :-) (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 12. červenec 2017 @ 20:25:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když je Girolamo Savonarola tak slavný, tak by jsi mohl aspoň napsat jeho jméno správě.


]


Re: Savanarola? Kdo to je? Toho neznám :-) (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 13. červenec 2017 @ 18:22:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazar 
Když je Girolamo Savonarola tak slavný, tak by jsi mohl aspoň napsat jeho jméno správě.

martino
Za překlep se omlouvám a díky za upozornění. Neboj, já tě také budu kontrolovat, ale ne za písmenka, ale za hovadiny které zde plodíš z naprosté neznalosti a to je horší než záměna písmenka. 


]


Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: noname (Honza610@centrum.cz) v Středa, 12. červenec 2017 @ 20:32:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Martine, 
Já bych byl k Husovi přeci jen vstřícnější a k jeho rehabilitaci, jak můžeme vědět, že nikdy. Možná na tomto světě ne ale před třeba už dávno Bohem ano, co my víme ?
Honza







]


Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Neděle, 16. červenec 2017 @ 21:31:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Copak Nonane? Umravňuješ toho svého stranickēho kolegu? Jak bgys na něho reagoval, kdybys nevěděl, že je to stejný modloslužebnīk jako ty?


]


Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: Dzehenuti v Středa, 12. červenec 2017 @ 23:27:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co je "nesvatého" patří nesvatému....toliko k papeži "nesvatému" Otci nesvatých.


]


Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Sobota, 15. červenec 2017 @ 17:49:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Co podepsal duch antikristuv pres nejakeho papeze vubec neni smerodatne, ani dulezite.  Jan Hus polozil svuj zivot za Krista i za sve pratele - a to je smerodatne a dulezite...


]


Kecy, Kecy, Kecy (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 12. červenec 2017 @ 20:22:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle nejsou žádné bludy!

Nikdo nemůže přijít k Pánu, není-li mu to dáno od Otce. (J 6,65) Ještě jednou pro méně chápavé. Není-li dáno, může cokoliv......., ale tím to končí.

"Co je císařovo císaři a co je Boží Bohu" rádi citují totalitáři všech barev tvarů i věrovyznání. Akorát, že císařem byl tehdy Zikmund, který se Husovi zaručil za volný odchod. Takže kdybychom začali tím, že co je císařovo (tj. vynutit na tehdejších mocných Husův bezpečný návrat), tak bychom ani nemuseli pokračovat.
Když slyším "Co je císařovo císaři a co je Boží Bohu", tak to většinou znamená, přeloženo z pozice mluvčího asi, že "Bůh je vysoko, císař daleko a největší klacek tady mám já - mluvčí!"

Je zajímavé, jak autor cituje zakoníky a farizeje na stolici Mojžíšově. Viděl vůbec někdy někdo z nás stolici Mojžíšovu? V tehdejší době se v synagoze taková stolice skutečně vyskytovala, archeologicky doloženo. Ale dnes ji v synagoze nenajdete a ani jinde v Písmu se o ní nemluví. Tedy se jednalo o konkrétní artefakt v konkrétní době. Navíc tehdy stál Chrám v Jeruzalémě. Dnes nestojí a ani za Husa nestál. Jestli by tehdy měli zákoníci a farizeové jakoukoliv moc, vyplývající z Chrámu, tak dnes (50 let po osvobození Jeruzaléma!!) mají akorát pádný důvod předstírat neviditelnost.
Podle autora by snad měli Petr i Jan poslušně přestat kázat o Ježíši ?! (Sk 4) Aby se náhodou neprotivili proti stávajícímu řádu (který od té doby nevydržel ani 1 generaci, ale podle autora je to asi posvátná kráva)
Že když umí autor nepřihlášený tak hezky citovat Matouše, že se nepodívá třeba do Ez 34,2

Takže Pravdy každému přejte.



Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 01. srpen 2017 @ 09:45:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

N cituje
svatá církev obecná je jedna jediná, a ta je souhrnem všech předurčených od prvního spravedlivého včetně až k tomu poslednímu, který má být jednou spasen. ... „

R
Tak to vyplývá z Bible a Jan Hus to správně vyjádřil. Člověk ve svém hříšném stavu se nazachrání sám.


N
To však znamená, že ten kdo není předurčen, se může  snažit sebevíc a žít ctnostným životem, ale má prostě smůlu, protože není předurčen.

R
Tak to není. Člověk je svém padlém stavu v nepřátelství s Bohem a ani ho nenapadne snažit se opravdu obrátit ke Kristu.







Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 01. srpen 2017 @ 10:07:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kde je konkrétně v Bibli napsané, že člověka v padlém stavu ani nenapadne, aby se snažil obrátit ke Kristu, nebo něco, co by takový názor podporovalo?

Podotýkám, že by se muselo jednat o miliardy lidí, kterých se to týká - nikoliv jednotlivců, jako Jidáš, lotr na kříži, nebo ten, kdo zhřešil proti Duchu svatému, znovu křiřuje cesty Páně, apod.


]


Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 01. srpen 2017 @ 11:27:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

W
Kde je konkrétně v Bibli napsané, že člověka v padlém stavu ani nenapadne, aby se snažil obrátit ke Kristu, nebo něco, co by takový názor podporovalo?

R
Táhne se to celou Biblí.
Například:

Ř 3,10-18
Jak je psáno: 'Nikdo není spravedlivý, není ani jeden, nikdo není rozumný, není, kdo by hledal Boha; všichni se odchýlili, všichni propadli zvrácenosti, není, kdo by činil dobro, není ani jeden. Hrob otevřený je jejich hrdlo, svým jazykem mluví jen lest, hadí jed skrývají ve rtech, jejich ústa jsou samá kletba a hořkost, jejich nohy spěchají prolévat krev, zhouba a bída je na jejich cestách; nepoznali cestu pokoje a úctu před Bohem nemají.'


]


Re: Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 01. srpen 2017 @ 11:46:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdo není spravedlivý, není ani jeden, kdo by hledal Boha - ano, je to tak - z hlediska hříšné přirozenosti ano. 

Ale to není vše. Bůh totiž přirozeně chce, aby se všichni lidé obrátili a poznali pravdu:

1 Tim 2:3  To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce,
4  aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu.

Z toho tedy vyplývá, že Bůh skutečně oslovuje všechny lidi. V tom doufám souhlasit budeš.
Bez působení Ducha Svatého na člověka by se neobrátil ani jeden jediný - na tom se snad dá shodnout, i když si nejsem úplně jistý dostatečnou podporu v Písmu.
Nicméně, existují lidé, kteří navzdory tomu, že na ně Duch Boží působí, přesto zůstanou zatvrzelí - je to tak, nebo není (podle Tebe)?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 01. srpen 2017 @ 12:07:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj wolleku,

Není to na odpověď jednou větou. Už jsem se tím před časem na GS zabýval, tak si dovolím odpovědět delší citací z již uvedeného článku:


Někdo však může namítnout: "Jsou-li někteří předurčeni ke spáse a jiní k záhubě, jak mám potom rozumět následujícímu verši?"


1 Tm 2,3-4
To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu.

A není snad výše uvedený verš v rozporu s následujícím veršem?

Ř 9, 22-24
Jestliže Bůh chtěl ukázat svůj hněv a zjevit svou moc, a proto s velkou shovívavostí snášel ty, kdo propadli jeho hněvu a byli určeni k záhubě, stejně chtěl ukázat bohatství své slávy na těch, nad nimiž se smiloval a které připravil ke slávě - na nás, které povolal nejen ze židů, ale i z pohanských národů

Odpověď zní nikoliv. Boží Slovo je neomylné a neprotiřečí si! Jaké je tedy řešení? Zde je otázka, co vlastně znamená slovo všichni. Pokud například řeknu: "Včera jsem koupil auto a utratil jsem za něj všechny peníze," bude Vám asi jasné, že nejsou míněny všechny peníze na světě, ani všechny peníze v České republice a dokonce ani všechny peníze, které jsem za celý život vydělal. Pochopíte snadno, že slovo všechny se vztahuje jednoduše k penězům, které byly na podobný účel k dispozici. Ke komu se vztahuje slovo všichni ve verši z 1 Timoteovy epištoly nám může objasnit následující verš z Janova evangelia, kde Pán Ježíš říká:

J 12, 32
A já, až budu vyvýšen ze země, přitáhnu všecky k sobě."

To je jasné Ježíšovo zaslíbení, které musí platit. A přesto víme ze zkušenosti, že úplně všichni lidé se křesťany nestávají. Ježíš tedy slovem všichni má na mysli všechny ty, které v Něm Otec vyvolil ještě před stvořením světa, aby byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří, jak nás učí Bible v 1. kapitole Efezským. Slovo všichni tedy spíše znamená všechny vyvolené ze všech ras národností a sociálních skupin. Bible kralická nabízí jako variantu překladu slova všichni v 1 Tm 2,4 slovo všelijací, což je zřejmě výstižnější. Podobně je to se slovem všichni ve druhé epištole Petrově.

2 Pt 3, 9
Pán neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to někteří vykládají, nýbrž má s námi trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni dospěli k pokání.

Zde je celkem jasné, že jde o dopis křesťana křesťanům a jak víme, často i z vlastní zkušenosti, někdy se lekneme, když si uvědomíme, že Pán Ježíš by se mohl vrátit třeba za minutu. Kromě toho mnoho ovcí - vyvolených ještě neslyšelo evangelium, zbývá je přivést do stáda a k tomu je třeba čas. Slovo všichni se zde tedy opět vztahuje k vyvoleným - všichni vyvolení. Dalším veršem, který by se snad mohl zdát hovořit proti předurčení, je:

Ez 18, 23
Což si libuji v smrti svévolníka? je výrok Panovníka Hospodina. Zdalipak nechci, aby se odvrátil od svých cest a byl živ?

Zde je třeba vzít v úvahu, že svévolníci jsme ve svém základním padlém stavu všichni. Tento verš je samozřejmě součástí Boží milosti, ale aby se jím člověk nechal napomenout, nepotřebuje nic menšího, než výměnu starého padlého, úskočného srdce za nové, ochotné poslouchat Boží slovo. Jsou tedy nakonec dva druhy svévolníků. Ti, kteří dostanou milost a pokoří se před tímto napomenutím a budou živi. Ti svévolníci, kteří však nedostanou Boží milost, se tomuto volání k pokání jen cynicky vysmějí a podle toho také skončí.

Pak je tu ovšem obtížnější otázka. Proč Bůh říká Kainovi, že ho přijme také, když bude činit dobro?

Gn 4,7
Což nepřijmu i tebe, budešli konat dobro? Nebudešli konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout."

Proč to říká, když ví, že už brzo tak jako tak Kain zavraždí Ábela - vždyť to tak je určeno. Má snad Bůh dvě vůle? V určitém smyslu ano. Odpovědí je následující biblický verš.

Dt 29, 28
Skryté věci patří Hospodinu, našemu Bohu, zjevné však patří navěky nám a našim synům, abychom dodržovali všechna slova tohoto zákona.

Tento verš ukazuje, že jisté věci nám Pán Bůh nezjevuje, zatímco jiné ano. Bůh Kainovi zjevuje, co je v Jeho očích dobré, a Kain má na výběr a za svou volbu nese odpovědnost. Vždyť zná to, co se Bohu líbí. Aby však nezavraždil Ábela, potřeboval by mnohem více než znát, co se Bohu líbí - Boží obnovující milost. Skutečnost, že ji nedostává mu však neposkytuje výmluvu, protože k vraždě není nijak "dotlačen." Kain není loutkou a vražda Ábela je jeho volbou. Můžeme tedy vidět, že existuje skrytá Boží vůle, do které patří Boží plán (teologové někdy hovoří o Boží vůli dekretivní). Této vůli nelze vzdorovat - co je v Božím plánu, to se nutně stane a Bůh budoucnost až na výjimky (proroctví) nezjevuje. Víte, co je v Božím plánu na rok 2012? Ani náhodou! Nemáte ani tušení, jaké bude počasí třeba 20. března 2012. Bůh to však ví - vždyť to určil ještě před svořením světa. Dále můžeme rozlišit Boží vůli zjevenou - sem patří vše, co nám Bůh zjevil v Bibli. Například: "Nezhotovíš si modlu, nebudeš vraždit, věř v Pána Ježíše a budeš spasen. Boží vůli zjevené je naopak možné se vzepřít - vždyť je plno modlářů, vrahů a mnoho lidí v Pána Ježíše nevěří. Demonstrujme si nyní rozdíl mezi Božím plánem a Boží vůlí zjevenou na ukřižování Ježíše Krista a Jidášově zradě. Z následujících veršů jasně vidíme, že uřižování Pána Ježíše nebyla nějaká "nešťastná náhoda," ale do detailu naplněný Boží plán.

Sk 4, 26-28
Povstávají králové země a vladaři se srocují proti Hospodinu a jeho Mesiáši.' Opravdu se srotili v tomto městě Herodes a Pontius Pilát spolu s pohany i s národem izraelským proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi posvětil, a vykonali, co tvá ruka a tvá vůle předem určila.

Součástí Božího plánu byla i Jidášova zrada.

Mt 26,24
Syn člověka sice odchází, jak je o něm psáno; ale běda tomu, který Syna člověka zrazuje. Pro toho by bylo lépe, kdyby se byl vůbec nenarodil!"

L 22,22
Syn člověka jde, jak je určeno, běda však tomu člověku, který ho zrazuje."

Jidáš viděl mnoho Ježíšových zázraků a dobře znal zjevenou Boží vůli. Ale vzepřel se jí a zradil. Jeho zrada však nebyla nahodná, ale byla v Božím věčném plánu. Líbí se snad Bohu zrada? V žádném případě - zrada je Bohu odporná a je zlá v Jeho očích! Tak proč byla v Jeho plánu? Musí snad být v Božím plánu pouze věci, které se Bohu líbí?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 01. srpen 2017 @ 12:57:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak to čtu, tak si pamatuji, že jsem ten obrat s tím, že nejsou míněni všichni lidé, četl v Zápase o duši...

Jenže, položme si otázku: Odpovídá to opravdu danému kontextu?

Tvůj příklad: "Včera jsem koupil auto a utratil jsem za něj všechny peníze,"

Z kontextu vyplývá, že jsou myšleny všechny peníze, které měl člověk k dispozici, tedy pravděpodobně byly jeho. Nemám pochybnosti, že v tomto kontextu není třeba užít přesné vyjádření "všechny své peníze", neboť bys pravděpodobně nenašel jediného českého rodilého mluvčího, který by tu větu samu o sobě pochopil jinak. Tedy, že by šlo o peníze celého světa, celého státu, celého města, apod. Takto by prostě rodilý mluvčí se zdravou mozkovou funkcí neuvažoval nikdy. 

Biblický verš: "To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce, aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu."

Samo o sobě by to každý rodilý mluvčí pochopil tak, že se jedná opravdu o všechny lidi. Pokud by taková věta měla na mysli nějaké omezení, téměž jistě by jej do té věty i podprůměrně inteligentní jedinec vložil. Nicméně připustím-li možnost, že to opravdu myslel nějak divně, je lépe si pro jistotu vzít širší kontext, zda se skutečně mluví jenom o vyvolených křesťanech, nebo o lidech obecně:

1 Tim 2:1  Na prvním místě žádám, aby se konaly prosby, modlitby, přímluvy, díkůvzdání za všechny lidi,
2  za vládce a za všechny, kteří mají v rukou moc, abychom mohli žít tichým a klidným životem v opravdové zbožnosti a vážnosti.
3  To je dobré a vítané u našeho Spasitele Boha, který chce,
4  aby všichni lidé došli spásy a poznali pravdu.

K čemu můžeme tedy bez nějaké předpojatosti dospět? Zatímco téměř celý NZ píše o křesťanech a hovoří ke křesťanům, zrovna v této pasáži vyloženě explicitně hovoří o všech lidech, mezi něž následně ve verši 2 zahrnuje všechny lidi, co mají v rukou moc. Celkem logicky tedy hovoří o podstatně širší skupině lidí, než pouze o vyvolených. Snad by se dalo diskutovat, zda měl na mysli všechny lidi, co kdy na Zemi žili, nebo jenom ty, co žili v době psaní tohoto dopisu - nicméně toto bych ponechal stranou, jako poměrně nepodstatné. (slovo mohli jsem podtrhnul, neboť tam už se nejspíše jedná jenom o křesťany, a dává to smysl, že zde mluví už o užším spektru lidí, na jejichž život má vliv někdo externí, za koho se mají modlit)

Co z toho tedy plyne? Není žádný skutečný důvod předpokládat, že zde autor myslel nějakou uzavřenou podmnožinu lidí. A co ten zdánlivý rozpor, který ses snažil takto krkolomně vysvětlit? Přece to, že Bůh chce, aby spásy došli všichni lidé, ještě neznamená, že té spásy opravdu dojdou. Je to podstatně jednodušší a přímočařejší vysvětlení - akorát nehodící se určitým teologickým proudům.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 01. srpen 2017 @ 14:07:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

w
Bůh chce, aby spásy došli všichni lidé, ještě neznamená, že té spásy opravdu dojdou

r
To souhlasím. To, že Bůh něco (ne)chce ve smylu, že např. nemá zalíbení ve smrti svévolníka, ještě neznamená, že se to (ne)stane. Pokud je ale něco v Božím plánu, tak se to nutně stane. Chtít ve smyslu mít zalíbení je jiné chtít než je určení v plánu. Boží plán se naplní do posledního detailu.


Věřím, že jasným vysvětlením je Kristův výrok:


J 12, 32
A já, až budu vyvýšen ze země, přitáhnu všecky k sobě."


Zde se nade vší pochybnost musí jednat o všechny ty, za  jejichž všechny hříchy Kristus zaplatil na kříži.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 01. srpen 2017 @ 14:30:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
J 12,32 - opět je důležitý kontext - mluví o své smrti a vzkříšení ("Přišla hodina, aby byl oslaven Syn člověka.") a slibuje apoštolům a svým posluchačům, že je neopustí, a bude to Kristus, kdo je zpět přitáhne k sobě, navzdory tomu, že ho uvidí zemřít. V širším kontextu to pochopitelně může být vztaženo i na ostatní křesťany ("Kdo mně chce sloužit, ať mě následuje").

Takže s Tebou v tomto v podstatě souhlasím, ovšem nikoliv jako podpůrným argumentem toho, že "všichni lidé" ve verši 1 Tm 2,3-4 se týká jenom vyvolených křesťanů.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bludy Mistra Jana – citáty z jeho spisu O církvi (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 01. srpen 2017 @ 16:00:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Myslím, že v principu, jak je člověk ospravedlněn se neshodneme. Shodneme se v tom, že nejde o fatalismus, že by někdo chtěl přijít ke Kristu a On ho vyhnal. Kristus říká pravý opak: "Kdo ke mně přijde, toho nevyženu ven." Na druhou stranu říká, že nikdo k Němu nemůže přijít, jestliže ho Otec nepřitáhne. Což je v souladu s tím, že chtění i činění působí Bůh.

Kdo tedy uvěří v Krista?

Sk 13,48b
ti pak, kteří byli vyvolení k věčnému životu, uvěřili.




]


Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy