Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 538 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116649552
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Mluví Pán Bůh nebo prorok?
Vloženo Pátek, 08. duben 2005 @ 12:55:04 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels

Mluví Pán Bůh nebo prorok?

Vážení čtenáři, tento článek je k diskusi. Jde o určitý biblický text, kde není jasné, zda mluví Bůh, nebo prorok. I přesto, že jsem se ptal větších odborníků na hebrejštinu než jsem já, oni mi i přesto podali nejednoznačnou odpověď. Pokusím se tedy o svůj pohled na tuto část biblického textu. Vzhledem k tomu, že se pasáž dotýká Ježíšova božství, stojí určitě za povšimnutí.

Zmíněný text je v biblické knize proroka Izaiáše. Je to konkrétně výpověď– Iz 45:15 „Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel.“ Když si přečtete 45. kapitolu proroka Izaiáše kontext, souvislost mi hovoří o Kýrovi, perském králi. Pokud čtete 45. kapitolu opravdu pozorně, objevíte, že některá konstatování o Kýrovi, perském králi tohoto krále přesahují. Například hned na začátku této kapitoly je o něm řečeno „pomazaný“.

Ale nyní zaměřme svoji pozornost k patnáctému verši této kapitoly – Iz 45:15 „Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel.“ Hebrejsky je to – אכן אתה אל מסתתר אלהי ישׂראל מושׁיע Na tomto textu není nic tak pozoruhodného až na jednu věc. Jedná se mi o ten přívlastek „skrytý“ מסתתר , což je v hebrejštině participium zvláštní třídy Hištafel. Tato slovesná třída je odvozená od slovesné třídy Hitpael.

Tímto vás, vážení bratři a sestry, nemusím až zase tolik zatěžovat. Mně se jedná o tuto věc. Slovo – מסתתר „skrytý“ této slovesné třídy se v celém Starém zákoně vyskytuje pouze ve čtyřech výskytech. Třikrát je řečeno o Davidovi, izraelském králi a jednou v našem uvažovaném biblickém textu o Bohu. Domnívám se a takový je můj závěr, ke kterému jsem došel. Ta ostatní tři místa výskytu tohoto slova – „skrytý“ musí vysvětlovat čtvrtý výskyt našeho slova.

Co to znamená? To, jaký byl charakter skrývání izraelského krále Davida, určuje (!) jaké bude skrývání tohoto Boha! Je to můj dohad, ale Duch svatý prostřednictvím proroka Izaiáše přece zná, kde je o izraelském králi Davidovi řečeno, že se skrývá! A Izaiáš pod vedením Ducha svatého s touto látkou dále pracuje a využívá ji v cela nové souvislosti. Znova musím konstatovat, jaké bylo skrývání Davida, takové bude skrývání tohoto Boha! (Iz 45:15)

Uvedené biblické texty o skrývání Davida, kde je užito toto specifické slovo – מסתתר jsou v 1 Sa 23:19, 1 Sa 26:1, Ž 54:2. I přesto, že David byl schválen od Hospodina jako král, musel se skrývat před Saulem.

K jakým závěrům jsem došel? To skrývání Boha v Iz 45:15 muselo probíhat doslova, konkrétně v lidském těle. Proč se tak domnívám? Protože ta čtyři místa výskytu slova „skrytý“ jsou řečena třikrát o Davidovi. A ten čtvrtý výskyt musí být řečen o „novém“ Davidovi, ještě lépe o synu Davida. Král David se skrýval konkrétně v lidském těle, což, dle mého soudu, určuje stejné skrývání v těle v Iz 45:15. Nemyslím si, že by tyto čtyři části Božího slova byly zcela bez logické návaznosti. A pokud je řečeno o králi Davidovi – „skrytý“, tak předpokládám stejné sémantické vysvětlení pro čtvrtý výskyt tohoto slova v Iz 45:15. Navíc souvislost v 45. kapitoly biblické knihy proroka Izaiáše hovoří o Kýrovi jakožto určitého předobrazu Pána Ježíše. I když není zcela jasné, zda v Iz 45:15 „Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel.“ hovoří Hospodin, nebo je to výpověď proroka Izaiáše o Hospodinu. (což je k diskusi)

Já se domnívám na základě faktů, se kterými se s vámi sdílím, bratři a sestry, že Iz 45:15 je výpovědí o Ježíši Kristu!!!

Jaké by byly závěry z takového odvážného tvrzení? Na základě tohoto biblické textu, by už bylo prorocky „naznačeno“, že mise Ježíše bude svízelná jako jeho prapředka krále Davida. Dále z Iz 45:15 můžeme vyčíst, aby se toto slovo naplnilo. Tento Bůh skrytý musí přijít v těle! (proroctví o vtělení Boha) Davidovo skrývání se před králem Saulem bylo konkrétní, tedy i skrývání tohoto Boha je konkrétní. A vzpomeňte si, bratři a sestry, na určité biblické pasáže z Nového zákona, kde je o Ježíši řečeno, že se skryl v zástupu. Nakonec je o tomto Bohu řečeno, že je nejen skrývající, ale že je také Bohem Izraele. Myslím si osobně, že není nikdy dost výpovědí o božském charakteru Našeho Pána a Spasitele Ježíše. Což je například dobré pro AdamaEvu, který pochybuje o božství Ježíše Krista. A dále jsou takové argumenty dobré v židovsko–křesťanském dialogu, protože naši přátelé židé neakceptují Nový zákon jako Boží slovo.

Na závěr, celý můj výklad je postavený na předpokladu, že Iz 45:15 „Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel.“ je výpovědí Hospodina o někom jiném. Pokud jsou mé závěry správné ten někdo jiný – „Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel“ je Náš Pán Ježíš Kristus.

Karel Sýkora


"Mluví Pán Bůh nebo prorok?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 08. duben 2005 @ 15:08:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Říkejte si bratři a sestry, co chcete, ale já tenhle článek věnuju na památku zesnulého papeže Jana Pavla II.

Karel



Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 08. duben 2005 @ 22:30:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak co je? Čekal jsem víc reakcí. Snad mi můžete napsat, jestli si myslíte, že to promluvil Bůh, nebo člověk.

Karel



Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: Pavelko v Pátek, 08. duben 2005 @ 22:45:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle, považujeme-li proroctví Izajáše za součást inspirovaného Slova, jistě mluví sám Bůh. Ale na to se asi neptáš. Chci tě ve vší úctě poprosit, napodobuj Ježíše ve skromnosti. Ježíš mohl být ten nejlepší filozof a hráč se slovy a hledatel těch nejtajnějších souvislostí. Místo toho mluvil jedoduché Boží poselství. Co vyučuji, není moje, patří to mému Otci. Nikdo ti nepotrvdí, že máš pravdu, ani nevyvrátí. V poznání pravdy se takovými rozbory neposuneme žel ani o kousek. Pavel


]


Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 09. duben 2005 @ 04:13:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Pavle,

nesouhlasím s tebou ani v jednom bodě, který píšeš.

Předpokládám, že do doby, než jsi četl tento článek, tak tě ani nenapadlo řešit problém jestli v Iz 45:15 mluví Hospodin nebo prorok. A chceš mi snad říct bratře, že v celé biblické knize proroka Izaiáše nepromluvil prorok? A mě osobně například zajímá, zda tato pasáž je o Ježíši, nebo ne!

Jiný příklad, který uvedu, se týká jedné z nejústřednějších pasáži Nového zákona - Židům 1:10-11 A dále: 'Ty, Pane, jsi na počátku založil zemi, i nebesa jsou dílem tvých rukou. Ona pominou, ty však zůstáváš; nebesa zvetšejí jako oděv... Všiml jsi si bratře Pavle z jaké části Božího slova je to citováno? Je to žalm 102 - Žalm 102:25-26 Pravím: Bože můj, uprostřed mých dnů mě odtud neber! z pokolení do pokolení půjdou tvá léta. Dávno jsi založil zemi, i nebesa jsou dílo tvých rukou.

Víš bratře proč to nějak nesedí? V tom žalmu 102 :25 mluví žalmista k Bohu, ale citace v listě Židům je zcela jiná. V listě Židům je to výpovď Boží o Ježíši Kristu! A víš bratře Pavle proč tomu tak je? Jedná se o začátek toho 25 verše - "Pravím: Bože můj" hebrejsky אמר אלי omar Elí - "Pravím Bože můj, ale to stejné slovo אמר אלי jinak punktováno emor elaj - znamená "praví ke mně"!!!

Jde jenom o rozdíl v opunktování hebrejského textu. Zatímco v prvním případě je mluvčím žalmista David a oslovuje Boha. V tom druhém případě je mluvčím Bůh a oslovuje žalmistu, Davida a vzhledem k tomu, že David nemohl založit nebesa a zemi, tak víme že je to Pán Ježíš!!! Jak vidíš bratře problémy nejsou tak prosté jak by mohly být.

A už vůbec s tebou nesouhlasím, že v poznání pravdy se s takovými rozbory nehneme ani kousek. Nezlob se bratře, ale to, že tě to neoslovilo, ještě neznamená, že takový rozbor neosloví třeba někoho jiného. To mám přestat se studiem hebrejštiny a řečtiny? A právě hebrejština je spojená s podobným uvažováním. A víme, že Pán Ježíš hebrejsky znal. Asi mnoho věcí které se zdají složité, v původním jazyce a původní kultuře byly prosté. Protože ti lidé v tom prostě a jednoduše vyrostli.

V písmu je řečeno, že na té cestě ani nejhloupější nezbloudí. Ale také je v tom stejném písmu řečeno, že některé věci se dolují jako zlato a stříbro. Což znamená vyvinout jisté velké úsilí. Tento rozbor patří do té druhé kategorie. Není to rychlý nápad. A je to moje možná nejlepší myšlenka, kterou jsem dostal darem od Pána. Samozřejmě by to chtělo ještě podrobnější rozbor. Taky se můžu mýlit.

Vždyť při stanovování toho, co znamená Boží slovo postupujeme všichni stejně. Tam kde je například řečeno - apoštol Pavel, víme, že se to týká Pavla. A všude, kde je řečeno v biblickém textu Pavel, vím, že to má co dělat s apoštolem Pavlem. Samozřejmě přesnější je, když znám, že v originále je to tam a tam. Můj výklad ve své podstatě vychází z rabínských výkladových metod - pochopit něco na základě něčeho jiného. Což není až zase tak originální, protože každý dojde při přemýšlení ke stejný závěrům. Možná by tento rozbor oslovil třeba židy.

Karel


]


Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 10. duben 2005 @ 09:27:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě se mám učit od Pána Ježíše skromnost a pokoru. To je jasné, proti tomu nic nenamítám. Ale v Bibli jsou problémy, které není lehké řešit.

Samozřejmě takové výklady může nejlépe zhodnotit ten kdo hebrejsky umí. Výklad samotný je diskutabilní, i bez té hebrejštiny se k tomu ale dá vyjádřit.

Karel


]


Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 11. duben 2005 @ 19:29:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já si zase myslím, že ta Karlova úvaha je zajímavá, a ačkoliv její správnost nejsem schopen posoudit, domnívám se, že není dobré takovými komentáři ubíjet práci a nadšení těch mála věřících, co se ve Slovu v upřímné snaze více poznávat Boha skutečně snaží něco nového nalézat.

Naopak nesouhlasím s paušálním tvrzením, že každé slovo, jež je součástí Bible, je vyřčeno Bohem. Je to silně zjednodušující a že to tak není, je zřejmé při každém trochu bližším pohledu na Písmo...


]


Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 10. duben 2005 @ 18:53:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě si nemůžu myslet, když ten výklad stavím na hebrejštině, že jsem "sežral" jenom já "vtipnou kaši". Že ten chytrej jsem já, ale myšlenka se mi zdála dost zajímavá, proto se s ní sdílím.

Karel



Re: Mluví Pán Bůh nebo prorok? (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Středa, 13. duben 2005 @ 01:25:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všimnul jsem si, že v biblickém textu dochází v mnoha lyričtějších pasážích k náhlému přerušení proudu veršů a proměně osoby mluvčího nebo oslovovaného. Samotného mě to kolikrát mate. Ten inkriminovaný verš je v kralickém překladu docela trefně v závorkách, považuju ho za takový "mezivýkřik" proroka, který psal text do svitku a zničehonic mu do toho byl připleten tenhle verš.

Taky si rád hraju s hebrejskými a řeckými slovíčky. Tohle očividně není jazykově nijak náročný verš, rozhodovat o smyslu bude nejspíš kontext, ale mé myšlenky vedou jiným směrem než tím, který naznačuješ.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy