|
Právě je 380 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: ivanp cizinec
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 120851235 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Iluze svobody
Vloženo Sobota, 24. květen 2008 @ 18:31:48 CEST Vložil: Bolek |
poslal PetrHa Všichni známe dobře ten biblický
příběh prvního hříchu člověka. Co se to vlastně stalo ?
Bůh postavil člověka do
nádherného prostředí. Nenechal ho jen tak nečinně se válet, jak by si třeba
někteří představovali ráj, ale uložil mu také činnost. Bude obdělávat a střežit
tento ráj. Mohli bychom si myslet, že člověk měl všechno, co je třeba k jeho
štěstí. Nic ho nebolelo, netrápilo, nemusel se ničeho obávat a mohl obdivovat nádherné
Boží dílo. Jeho činnost mu nečinila
obtíže, necítil žádnou námahu.... Asi měl všechno, ale přesto něco mu chybělo.
Bůh totiž člověku postavil do cesty
jednu překážku. Omezil ho v jediné věci.
Přikázal mu, že ze stromu poznání dobrého a zlého nesmí jíst. Dokonce mu
oznámil i důsledky, pokud tento příkaz přestoupí. Člověk tedy byl poučen i o
nebezpečí. Mohli bychom si říci, proč jeden strom z tolika druhů stromů a
rostlin byl pro člověka takovým pokušením, že neposlechl Boží autoritu a Boží
příkaz porušil? To je prostě člověk ?
Přestavme si, že bychom my sami byli na
místě Adama a Evy. Jak bychom se zachovali my ? Nejsme i my často
v různých pokušeních udělat něco, co se nemá ?
Tento příběh působí na mnohé lidí hlavně
z řad nevěřících jako pohádka. Ale to není pohádka. Ať už se stal do slova
a do písmene tak, jak je popisováno v Bibli, anebo ať je to třeba
symbolické vyjádření něčeho, v každém případě je v tom kus pravdivé
skutečnosti, která vypovídá o lidském srdci, o lidském charakteru...
Proto je v Bibli. Je varováním !!!
Poučením !!
Člověk touží po svobodě,
volnosti, touží, dělat si, co chce, touží být sám bohem. Dovedete si však
představit, kdyby člověk měl takovou moc, jakou má třeba Bůh? Kolik by napáchal zla ??!!! Stačí se podívat
na to, co člověk dokázal v posledních dvou staletích, kdy Bůh člověku
umožnil poznat různá tajemství přírody a umožnil mu vládnout nad přírodou. Co už toho zničil a ničí dál . Plýtvá energií
i surovinami. Ve snaze činit dobro, nakonec páchá zlo. A přestavme si, že
taková bytost, jací jsme my, by byla nesmrtelná? To by byla hrůza!!!
Mnozí si řeknou, proč tedy Bůh stvořil člověka tak slabého, že podlehl
hříchu. že poslechl nepřítele Božího a přestal respektovat Boží příkaz ? Ano, můžeme si položit tuto otázku, která
vypadá drze, ale patří k našemu uvažování. Je člověk svobodnou bytostí?
Byl jí i v ráji ? A co je to být svobodný ? Větší svobodu než v ráji být nemůžeme.
To je ta hranice svobody. Kdyby neexistoval nějaký příkaz, nechápali bychom
ani, co je svoboda. Svoboda je stav naší
mysli. Mohu se rozhodnou tak nebo jinak, ale ten akt volby závisí na mně. Nejsme roboti. A tady je právě to
obrovské tajemství našich činů ? Co ovlivňuje náš akt svobodné volby? Je to svědomí, jsou pocity, určité psychické
i fyzické stavy, ale je to také Duch Svatý, pokud ho pustím do svého vědomí, do
svého srdce.
Dnes se svoboda stala něčím, co se vyvyšuje
nad všechny hodnoty. Jakékoliv jednání, které člověka omezuje, je považováno za
špatné, za útok na lidská práva. Ale jak můžeme být svobodni, když jsem denně
masírováni médii, když náš akt volby ovlivňuje plno špatných a škodlivých podnětů
!? Dnes jsou zvlášť nebezpečné hlavně
drogy, které úplně zničí naši svobodu a podléhají jim hlavně mladí lidé.
Droga totiž zcela ovládne naši volbu a jsme definitivně nesvobodni.
A tak bych se ještě rád vrátil k začátku biblického příběhu.
Eva měla možnost volby. Možná, že stačilo říct rovnou: „ S tebou se
nebavím..,“ Ale Eva se nechá přesvědčovat . Eva s tím nepřítelem Božím dál
diskutuje, možná ze zvědavosti, možná i proto, že skrytě touží po větší
volnosti ...A pak najednou je to tady. Udělala to, co chtěl nepřítel Boží. Tak
nějak na nás působí i tento svět. A my bychom se měli umět bránit! Umět vybrat správnou volbu! K tomu je třeba
výchova, zkušenosti, vliv dobrých lidí....
Myslíme si, že jsme dnes více svobodni, ale
je to jen iluze. Ve skutečnosti jsme
mistrně ovládáni přes všechny naše smysly a rozhodujeme se někdy tak, že nás to
zničí, že nám to ublíží...Neumíme se bránit. Ztratili jsme svobodu, o které si
myslíme, že ji máme. Nemáme ji, protože nás ovládá vnější svět.
Pracuji ve školství a mám pocit, že se blížíme k určité
katastrofě. Děti jsou právě bytosti, které
pro akt svobodné volby potřebují výchovu. Výchova je takové záměrné působení
na dětskou psychiku a vede k vývoji svědomí. A když má člověk svědomí, umí
se snadněji a správněji rozhodnout. Rodiče ve výchově rezignují. Ať se stará
škola! Ale škola už nemá pro výchovu žádný prostor. Žák má mít svobodu, dítě má mít
svobodu...!!!!! Lidská práva chápána dnešním právním výkladem znemožňují
výchovný a vyučovací proces. Ze škol zmizel řád, ze společnosti zmizel řád....
Proč? V rámci svobody!!!!!
Libí se vám taková svoboda?
Dostali jsme se do pěkné louže, v níž
se utopíme. Myslíme si, že svoboda znamená, že nebudou žádné příkazy,
omezení.... Nesmysl!!!! Chybné pojetí!!!
Člověk potřebuje zákony, příkazy a omezení.
Pokud je nedodrží, ví, co ho čeká. Je to jeho volba.
A většina dnes žije v iluzi, že jsme
svobodni....
|
Podobná témata
|
|
Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Marek2 v Sobota, 24. květen 2008 @ 19:15:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Máš pravdu, zejména děti a mládež potřebují řád a nikoli nevázanou volnost. K tomu právě slouží škola. Vše, co se ve škole děje, vyučování, vedení, to je výchova. Všechno, co učitel řekne a udělá, zanechává v žácích stopu. Kdo má na ty drzé a nevychované klacky nervy, ať učí a vychovává. Nic nepřijde nazmar. Každý pedagog na to má několik hodin denně. To je hodně času a prostoru. Křesťanský učitel může svým žákům v duchu žehnat, když zrovna nemá co jiného na práci. Bude je pak mít víc rád, spratky. Spíš k nim bude přistupovat pozitivně. A děti vycítí, že to s nimi myslí dobře a ochotněji se podvolí pevnějšímu vedení. Učitelé to asi nikdy neměli lehké a dnes zvlášť ne. Přeji hodně zdaru. |
|
|
Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: BINENA v Neděle, 25. květen 2008 @ 09:46:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | souhlasím, žijeme v době, kdy svoboda je taková , jak varuje bible-k prosazování sebe. a přitom jsme stále vězni závislostí(nikdy nedokážu popsat-chybí mi slova -když mě Bůh vysvobodil ze závislosti na nikotinu- je to jako by člověk moh dýchat čistej vzduch v horách a ještě lepší)a světa a názorů druhých. a čím měnší máme hranice, tím to bude horší. pokud chceme, aby děti mohli žít svobodně, musíme jim ty hranice dávat. |
|
|
Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Neděle, 25. květen 2008 @ 21:41:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | To je zvlastni: autor na jedne strane horekuje, ze jsme ztratili svobodu, protoze nas ovlada vnejsi svet, ale na druhe strane se aktivne hlasi o pravo zasahovat - jako soucast toho vnejsiho sveta - do zivota mladsich.
Co je svoboda svobodou, kritika svobody vzdycky obsahuje jako ustredni bod ten argument, ze lidi, kteri se rozhoduji svobodne, si casto svym svobodnym rozhodovanim zbabraj zivot, a ze tudiz by mozna pro ne byvalo bylo daleko lepe, kdyby te svobody meli mene. Rubem tohoto argumentu ovsem je samozrejme to, ze ten zivot by za ne nekdo musel rozhodovat nekdo jinej (vetsinou se k tomu nabidne obetave sam takovy kritik svobody, kterej - rozumbrada jeden - asi vi lip, co je pro cloveka dobry, nez on sam). Kdyz omezime neci svobodu, tak to totiz neznamena, ze ty spatny rozhodnuti proste zmizej z neciho zivota, proste to akorat znamena, ze ty rozhodnuti bude muset udelat nekdo za me. Pokud napriklad takovej diktator zakaze nektere knihy, tak tim vlastne ZA ME rozhodne, co budu a co nebudu cist. Kdyz diktator zakaze reklamu, tak vlastne ZA ME rozhodne, ze nesmim volne nabizet sve zbozi.
Hlavni duvod, proc se svoboda prosadila v nasem kulturnim okruhu jako svebytna hodnota (a ten nas kulturni okruh je v tomto smyslu celosvetovym unikatem - zadna jina kultura individualni svobodu nepovazuje za hodnou obrany ci obhajoby), byl ten, ze ty rozumbradove, co by radi rozhodovali za ostatni, vetsinou lidem zbabrali zivot jeste vic, nez by si ho zbabrali dotycni sami. Lid tedy dostal sanci zbabrat si zivot sam (coz, kdyz uz nic jinyho, znamena, ze si alespon za to zbabrani muze kazdej sam a neni tedy co komu vycitat).
Obecne se tedy prosadil trend, ze je lepsi vice svobody, nezli svobody mene, protoze kazdej o svych potrebach a o svem stesti ma vlastni predstavu. To samozrejme neznamena, ze si kazdej muze delat, co chce, ale plyne z toho, ze hranice svobody by mely bejt co nejsirsi a ze o jejich presnem stanoveni se musi porad dokola znovu vyjednavat. To je ostatne prncipem demokracie.
A proto taky, uprimne receno, v mnoha oblastech se za poslenich dve ste let nase svoboda velmi omezila. Napriklad uz nesmim svobodne mlatit manzelku zeleznou tyci (coz manzel podle prava smel snad az do konce osmnacteho stoleti - pokud tyc nebyla silnejsi, nez jeho palec - mimochodem, odtud pochazi rceni "palcove pravidlo"). Nesmim ji prinutit k sexu, kdykoli si zamanu (a tedy ji pod rouskou manzelstvi znasilnovat). Nesmim vlastnit jineho cloveka jako otroka. Dokonce ani nesmim prodat sam sebe do otroctvi. Nesmim posilat svoje deti do fabriky na praci ctrnact hodin denne (ostatne, ani hodinu denne).
Podtrzeno secteno, v mnoha vecech (v drtive vetsine) se nase svoboda rozsirila a zaplatpambu za to (napriklad mam svobodu vybrat si povolani!). V nekterych dalsich velmi zasadnich vecech se nase svoboda omezila (a opet: zaplatpambu za to). Oboji vyvoj je ale konsistentni s tim, ze clovek sam sobe i ostatnim priznava pravo usilovat o stesti ve svem zivote podle SVYCH predstav, a nikoli podle predstav nejakyho rozumbrady, kterej se domniva, ze ma patent na rozum.
Aviaf
|
Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Neděle, 25. květen 2008 @ 21:58:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Aviafe, bravo, bravissimo až na pár vyjímek.
ze hranice svobody by mely bejt co nejsirsi a ze o jejich presnem stanoveni se musi porad dokola znovu vyjednavat
Sem proti tomu, aby se vo takovejhle věcech vyjednávalo. Mělo by to bejt stavonený jednou pro vždy - a to Biblí a ničim jinym.
Mezi náma, vona ta proklamovaná svoboda taky neni samospasitelná. Svoboda s prázdym žaludkem a nepohodlí versus ízi-going diktatura, co se vo Tebe postará? - To už stojí za přemejšlení. Navíc, nemůžeš-li použít svobodu jako nástroj prosazování svejch tužeb, tak potom je otázka, jak velká by měla bejt ta hromada čočky, za kterou by šlo určitou část tý svobody zašmelit. Protože svoboda+podřízeost rovná se svoboda jen částečně, a v takovym případě se chce ňákou kompenzaci, co největší.
|
]
Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Pondělí, 26. květen 2008 @ 14:00:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ....Mělo by to bejt stavonený jednou pro vždy - a to Biblí a ničim jinym.....
Přesně tak. Na co bychom žili podle Boha, když můžeme žít podle Bible:-) K Bibli bys měl ještě přidat "správný výklad Bible". Samotná Bible nestači.
|
]
Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pondělí, 26. květen 2008 @ 19:40:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Sem proti tomu, aby se vo takovejhle věcech vyjednávalo.
A proti druhemu zakonu termodynamiky nejses? Melo by to asi stejnej vyznam.
Mělo by to bejt stavonený jednou pro vždy - a to Biblí a ničim jinym.
Neco takovyho by nebylo ani jednoduchy, ani prakticky, ani spravny. Navic, Nemantemne ma pravdu: Bible neni Buh a navic by to stanoveni vzdycky akorat odrazelo jen nejakej konkretni momentalni vyklad. A vyklady se meni s dobou. Zruseni otroctvi je v tomhle smeru klasickej priklad. Je Bible proti otroctvi nebo ne?
Svoboda s prázdym žaludkem a nepohodlí versus ízi-going diktatura, co se vo Tebe postará? - To už stojí za přemejšlení.
Nemyslim. I fajnovej kriminal je porad jen kriminal. Zlata klec zkratka rezavi.
Jinak jsem samozrejme rad, ze se ti mu prispevek libil.
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pondělí, 26. květen 2008 @ 20:58:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | A proti druhemu zakonu termodynamiky nejses? Melo by to asi stejnej vyznam.
Nejsem, ale údajně se přišlo na to, že tak úplně nefunguje, poněvadž je v rozporu s tímto zákonem ve vesmíru přebytek energie. Kde se tu asi vzal? Že by Bůh?
Znal jsem člověka, který byl přítelem muže, jehož syn - vědec vyřešil jakousi Einsteinovu rovnici, jejíž vypočítání prý dokáže existenci Boha. Podrobnosti neznám a v kontaktu s oním člověkem nejsem, ale zní to zajímavě.
Víš o tom něco, Aviafe? Díky za odpověď.
willy
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Pondělí, 26. květen 2008 @ 21:17:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jen tak na okraj: Willy chybí mi v tvém komentáři smajlík, že bys jej zapomněl? Nebo jsi to myslel vážně? Pokud ano, tak tu mám ještě jednu dobrou zprávu pro tebe. Vědci prý zjistili, že člověk po smrti váži o nějakých pár mikrogramu miň než za života. Že by fyzikální důkaz nefyzikálního ducha?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pondělí, 26. květen 2008 @ 21:49:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Smajlík jsem nezapomněl, Nematemne,
myslel jsem to vážně. Ten tebou zmíněný rozdíl váhy je 0,0625 g a tolik "váží" lidská duše, nikoliv duch - ten neváží nic. Tož tak.
w. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Pondělí, 26. květen 2008 @ 21:54:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Lidská duše? Takže ona má fyzikalní charakter?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pondělí, 26. květen 2008 @ 22:21:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Napsal jsem, co jsem slyšel, ne něco, co bych sám zjistil. Nejsem odborník ani na vážení, ani na lidskou duši. Ale tak jako něco váží třeba i vzduch, ač by to člověk neřekl, tak (možná?) váží něco i lidská duše. V každém případě, jsou-li ta vážení důvěryhodná a říkají-li, že rozdíl váhy mezi ještě živým a pak mrtvým tělem, ať před smrtí vážilo 50 nebo sto kilo, byl vždy tentýž - je v podstatě jedno kolik - je to na pováženou (to se povedlo), když jediný rozdíl je, že v jednu chvíli v těle duše je a v druhé chvíli už v něm není. Co jiného by to mohlo znamenat?
w. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Úterý, 27. květen 2008 @ 15:43:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nejsi odborník na duše, ale jedno ti z toho fyzikalního važení snad je jasné. Pokud věřiš, že vahový rozdíl mrtvého a živého těla je vahou duše tak bys měl také věřit, že ta tvá duše je fyzikalní podstaty, je takřikajic hmatatelná. Znamena to také, že bychom ji mohli do něčeho chytit, připadně bychom ji mohli jednou i vidět, když je tedy materialní podstaty. K tomu vážení píšeš: "V každém případě, jsou-li ta vážení důvěryhodná". No právě. Pokud se ve světě objevi něco co podporuje víru, zpravidla to dotyčný označi jako důvěryhodné. Stejně je to i naopak. A stejně je to i s tvým termodynamickým zákonem a Einsteinovou rovnici v tvém prvním komentáři. K vážení toto. I kdyby bylo pravdivé, ještě to není důkaz nějaké duše. Může to být cokoliv a už vůbec není jisté, že dotyčná "věc", majíci svou váhu, je i po oddělení od těla konzistentní.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 26. květen 2008 @ 21:56:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jaxi to spočítals? Z termodynamickýho zákona?
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pondělí, 26. květen 2008 @ 23:07:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | No to nemuzes myslet vazne, ze takhle slozitou otazku shodis se stolu jednou kratickou vetou z Izajase!
"Bible neni a priori proti otroctvi" snad jen z toho extremne legalistickeho pojeti. Osobne si ale nedokazu zrovna predstavit, jak by se zotroceni blizniho mohlo srovnat s mou laskou k nemu. Mam-li jednat s bliznim tak, jak bych chtel, aby on jednal se mnou, pak zkratka nemohu otroctvi schvalit: sam bych totiz byl jen velmi nerad zotrocen. Mozna ty to cejtis jinak.
Napsat "Bible neni a priori proti otroctvi" - to povazuju za klasickej priklad nevideni lesa pro stromy. Pamatuj, ze litera zabiji, ale Duch dava zivot.
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 26. květen 2008 @ 23:19:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V některejch islámskejch zemích bylo eště před 50-ti lety otroctví běžný (Saudská Arábie, Mauretánie). Pakliže bych si otroka koupil já, tak by ten otrok byl na tom rozhodně líp, než kdyby si ho koupil někdo, kdo Bibli neuznává protože: 1) Na Den Smíření Jubilejního roku bych ho pustil na svobodu. 2) Pakliže by konvertoval na mou menšinovou konfesi, tak by byl vysoce šanovanej (lepší práce, pustil bych hned, jak by si vydělal u mě na náklady spojený s jeho pořízenim + něco málo do začátku, což bych mu pak dal)
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: BINENA v Úterý, 27. květen 2008 @ 13:19:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | pak mi tedy vysvětli, proč jsou v bibli pravidla, / v novém zákoně též/ jak se mají chovat pánové otroků a jak se mají chovat otroci, kteří poznali Ježíše Krista a přijali ho jako Pána a Spasitele |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Úterý, 27. květen 2008 @ 18:27:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Pokud vim, tak vetsina tech vypovedi smeruje k tomu, ze otrok a pan jsou si v Kristu rovni a ze svoboda je kyzeny stav: 1K 7:21, 1K 12:13, Gal 3:28, Ef 6:5-9, Kol 3:11, Kol 3:22-24, cely list Fm. Jedinou vyjimkou je 1Tm 6:1-2, coz je podvrh Pavlovym jmenem, kterej se svou argumentaci obraci nikoli k Panu, ale k svetu ("poslouchejte sve pany, abychom neprisli do reci"). Nejzavaznejsi vypovedi je ovsem list Filemonovi, kterej jasne ukazuje, ze clovek ma byt cloveku bratrem a pokud si nekdo drzi otroka, je to vlastne jen znamkou slabe viry.
A.
|
]
Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Pondělí, 26. květen 2008 @ 09:39:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Pokud bude platit, že výchova je zasahování do svobody
a práv dítěte, tak dopadneme špatně.
Dnešní problém je ten, že jsme to se svobodou a lidskými
právy přehnali. Jsme v krizi a děláme, že nevidíme. Ale má cenu o tom
psát!!??? Brzy bude sklizeň, pak to poznáme!!! |
]
Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pondělí, 26. květen 2008 @ 16:14:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Pokud bude platit, že výchova je zasahování do svobody
a práv dítěte, tak dopadneme špatně.
Presne tenhle argument se nejcasteji uplatnoval v dobe, kdy se civilizovane staty snazily prosadit zakaz fyzickeho trestani deti ve skolach rakoskou. Je iluze myslet si, ze v minulosti byli deti nejak hodnejsi nebo sporadanejsi. Deti byly vzdycky spratci.
Dnešní problém je ten, že jsme to se svobodou a lidskými
právy přehnali.
Pokud u nas porad jeste existuje nenulove procento tyranych a zneuzivanych deti, tak jsme to s tema pravama porad jeste neprehnali. Mimochodem, dnesni mladez a deti jsou mnohem vzornejsi, nez byla treba generace jejich rodicu (soude alespon podle statistik kriminality). Uz se to tady jednou resilo (viz i komentare).
Jsme v krizi a děláme, že nevidíme.
Nojooooo, ani ty deprese uz nejsou, co bejvaly. Na "soucasnou krizi" se nadava co svet svetem stoji. Vetsinou zcela neopodstatnene.
Aviaf
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pondělí, 26. květen 2008 @ 23:01:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Počkejme si přece jen na tu sklizeň !!
Mel bys po ruce nejake konkretni datum, kdy bychom meli zacit tu sklizen hodnotit? Mimochodem, pokud se teda ukaze, ze ta sklizen je skutecne slaba, bude to vina "mlade generace" nebo jejich ucitelu?
A že naše školství na tom není dobře, není jen můj názor.
Prosim te, vis o necem - o cemkoli! - "nasem", co na tom JE dobre? Nekdy mam pocit, ze nasinec se pozna podle toho, ze podle nej vsechno, ale lautr vsechno stoji za vis co. Zdravotnictvi, konkurenceschopnost prumyslu, vztahy se sousednimi staty, bydleni, drogova situace, zeleznice, mladez, duchodovy system, ochrana dusevniho vlastnictvi, sexualni moralka, hypotecni trh, cirkve, televizni vysilani, politicka kultura, ukaznenost ridicu, hudebni tvorba, bankovnictvi, jazykova kultura, zemedelstvi, udrzba silnic a dalnic, zivotni prostredi, armada, verejne sluzby, platebni moralka, odolnost vuci extremismu, ochrana pamatek, porodnost, soudoba architektura, fungovani politickych stran, energeticka situace, knizni trh, mezinabozensky dialog, technicka vyspelost, ceny potravin, stabilita rodiny, znalost cizich jazyku, boj s korupci - vsechno je na tom spatne! VSECHNO! To PRECE kazdej vi. Tudiz ty ses s tim skolstvim akorat projevil jako pravy syn sveho naroda.
Mne se ten negativismus zajida, protoze se vetsinou jedna o povrchni pausalni odsudky, ktere nejdou k jadru veci (a do teto kategorie by bohuzel spadal i tento clanek o iluzi svobody). Ale kdo se v tom chce rochnit, at si poslouzi.
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Úterý, 27. květen 2008 @ 05:44:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Přečetl jsi si ten
článek o školství ? Ten je také povrchní ?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Úterý, 27. květen 2008 @ 13:33:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Přečetl jsi si ten
článek o školství ?
Jo, protrpel jsem to az do konce. A spravne je "precetl SIS"!
Ten je také povrchní ?
No, co myslis: muze se skutecne dukladne pojednani o sektoru primo se dotykajiciho dvou milionu studentu, nekolika set tisic kantoru a neprimo vsech ostatnich, vmestnat do 4000 slov? Ruku na srdce!
Je mozne povazovat ze hluboky takovy rozbor, ktery se ostentativne odmita zabyvat statistickymi udaji k tematu? To mi obzvlast vyrazilo dech. A precti si ten jeho argument: nebudu citovat statistiky, protoze ankety a pruzkumy jsou nereprezentativni. Takovej blabol! Prece ne vsechny statistiky jsou ankety! A aby toho nebylo malo, tak Profesor Pitha jeste uvadi tu analogii s pocasim: "To, že 60% lidí řekne, že včera bylo hezky, a
40%, že bylo ošklivo, nám neřekne nic o včerejším počasí. Potřebujeme
vědět, kolik bylo stupňů, jaký byl vítr, jaká byla oblačnost, tlak a
srážky." Presne tak - ale kolik je v ceskym skolstvi stupnu, jakej tam vane vitr a jakej je tlak a srazky - coz jsou vsechno precizni statistiky - to se od Pithy nedozvis. Misto toho ti nabizi "dlouhodobé přímé pozorování", tedy vlastni dojmy. Je to gol do vlastni brany: Pitha odmita ankety a misto nich nabizi svuj subjektivni dojem, tedy anketu jednoho cloveka. Copak si to ten clovek po sobe neprecte?
Muzu za seriozni povazovat uvahu, ktera hned na uvod prohlasi, ze se bude zabyvat jen negativnimi jevy a ty klady ZAMERNE vynecha? Jak muzu brat vazne recnika, kterej hned na uvod s bezelstnou drzosti prohlasi: "pozor, budu tendencni" ?
Takze vysledkem je uvaha, ktera stoji z devadesati procent na osobnich impresich, dojmech a stereotypech jednoho cloveka a jeji vypovidaci hodnota je tomu umerna: je mala. Ja mam taky z naseho skolstvi nejake dojmy a imprese a klidne je muzu postavit vedle tech Pithovejch. No a co? Uprimne ti reknu, ze za serioznejsi a spolehlivejsi povazuju analyzu statistickeho materialu, nez nazory jednoho jedineho cloveka, i kdyby mel sto let praxe.
Ironii osudu se tak Pithuv text stava sam sobe predmetem dolicnym. Pitha si treba stezuje, ze se po studentech nepozaduji uz prakticky zadne faktograficke znalosti - a podivej se na jeho uvahu, kolik tam je skutecnych faktickych udaju (toho stejneho druhu jako je teplota, tlak a srazky v meteorologii, abych pouzil Pithova prikladu): nula. Pitha kritizuje, kolik debat sklouzne jen k "bulvárním povrchním zábleskum a uvedení bizárních zajímavostí" - ale do ktery kategorie spadaji jeho anekdoty o koktavem studentovi v recitacni soutezi nebo o VS studentovi, co se rozbrecel pri redakci jeho prace? Pitha jako jazykar tepe neuctu k jazyku a nedostatecnou jazykovou kulturu - ale nemohl by teda alespon trosku jit prikladem a dat si tu praci a zjistit si napriklad, ze americka vysoka skola se pise "college" (od latinskeho collegium) a nikoli "collidge" (sic!)? Anglictina si snad nezaslouzi jazykovou kulturu?
Ja ti reknu: ja jsem produktem toho polistopadovyho skolstvi: ze svych 24 let vzdelani jsem za totace odchodil sest. Ale myslim, ze pracovat se statistikou, postavit argument a vyvarovat se stereotypu umim lip nez jak to dela tento clanek profesora Pithy, kterej, jak predpokladam, studoval predevsim za bolsevika a je tudiz produktem nejedlovskeho skolstvi (ostatne, on je nar. 1938).
Cili, abych to zkratil: ten clanek me nijak nenadchnul, jaks asi poznal. Nepochybuju, ze mnoho lidi ho povazuje za uzasne objevnej a moudrej - prevazne proto, ze se trefil do jejich zabehanyho stereotypu. Ale vzhledem k tomu, jak malo je v nem overitelnych faktickych udaju, jak velky je procento pouhych osobnich dojmu jednoho Profesora a jak negativistickej celej ten clanek je, nespacham myslim zadnou krivdu, kdyz napisu, ze je tak trochu povrchni a pausalni.
Mimochodem, uz sis precetl tu debatu, kterou jsem ti posledne nalinkoval?
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Úterý, 27. květen 2008 @ 15:06:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Máš informace z čísel a
věříš číslům. Otázka je, jak jsou ta čísla pravdivá. Kdyby článek pana Piťhy
byl tak špatný, pak by o něj nebyl takový zájem a nešířil se v internetu i
v médiích tak rychle.
Já v něm spatřuji hodně
pravdy a hodně z praktického života
ze školství, které se žene špatným
směrem. Jaké jsou výsledky znalostí žáků na školách v dnešní době ? Existuje
nějaká objektivní a pravdivá statistika?
Víš kolik dětí na škole kouří marihuanu
a experimentuje s drogami ? A chování
a kázeň dětí se už vůbec nedá vyčíslit v číslech. Ale to ty nepochopíš. A je to fuk!!!! Svět ty ani já nezměníme. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Úterý, 27. květen 2008 @ 15:54:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Máš informace z čísel a
věříš číslům. Otázka je, jak jsou ta čísla pravdivá.
No to se snad da u kazdyho konkretniho cisla docela nejak posoudit, ne? A ne, ze vsechny statistiky smahem shodim se stolu a budu stavet jen na vlastnim omezenym dojmu.
Kdyby článek pana Piťhy
byl tak špatný, pak by o něj nebyl takový zájem a nešířil se v internetu i
v médiích tak rychle.
No vidis, a pritom sam Pitha nabizi jine, alternativni vysvetleni: "Ostatně – úplná fantasmagorie, proti které se
ozve vlna kritiky a která jako exemplární bude připomínána, přinese
autorovi nárůst citačního indexu." Ano, nekdy se rychle sirej i uplny blbosti. Vidis, to je dalsi priklad toho, jak se Pithuv clanek (ironii osudu) vztahuje sam na sebe.
Jaké jsou výsledky znalostí žáků na školách v dnešní době ? Existuje
nějaká objektivní a pravdivá statistika?
Schvalne se dam poddat. Osobne bych hadal, ze to asi nejak zmerit jde, i kdyz po ruce zadnej konkretni udaj nemam.
Víš kolik dětí na škole kouří marihuanu
a experimentuje s drogami ?
Kolik? Existuje nejaka objektivni a pravdiva statistika?
A chování
a kázeň dětí se už vůbec nedá vyčíslit v číslech.
Jisteze se da do velke miry vycislit. Napriklad kriminalita mladistvych je urcitym indikatorem. Jiste ne dokonalym, ale nejakou informaci skyta. Jako - jestli cekas na nejakou dokonalou, bezchybnou, nezpochybnitelnou statistiku, tak se samozrejme nacekas. Vod toho jsme snad vzdelany lidi, abychom informace, ktere k nam prichazeji, dokazali nejak vyhodnocovat, ne? Kazda statistika je nedokonala, ale vzdelanej clovek je dost chytrej na to, aby dokazal posoudit, jak a v cem je nedokonala. Ale pokud ta kazen vubec nejde nijak globalne zachytit, pak teda nechapu, na zaklade ceho se o ni chces bavit.
Ale to ty nepochopíš. A je to fuk!!!! Svět ty ani já nezměníme.
To je fakt nejlepsi: nad oponentem mavni rukou. Hele, a kdyz jses takovej pesimista, proc ses teda psal s tim clankem? Kdyz to stejne nic nezmeni...
Jo: a kdyz jsem si dal tu praci a precetl si ten tvuj clanek, das si taky tu praci a prectes si ten link, kterej jsem ti do jednoho sveho predchoziho prispevku hodil ja? Nebo si myslis, ze pozadavek jit do hloubky plati jen pro tvoje oponenty a pro tebe ne?
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Úterý, 27. květen 2008 @ 21:05:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Kde je ten link? Nemohu ho najít
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Středa, 28. květen 2008 @ 06:23:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ano, přečetl. Mám dojem, že nám nezbývá nic jiného než
vyčkat. Možná za 10 let bude jasnější, zda trend, který jsme začali, je
užitečný. A pomohou také určitě i nějaká ta statistická čísla, který nám
objektivněji ukáží, jaká je vzdělanost národa a morální stav ( kriminalita
apod. ) Souhlasím se státními maturitami, kde snad nebude možnost obejít úroveň. Je dnes hrozné, kdo a za co
může získat maturitu.
Z praktických zkušeností a od desítek kolegů mám zatím
smutné zkušenosti a takové informace, které nevedou k optimismu. A to i od
mladých kolegů. A bohužel pesimistický pohled na jednu oblast se snadno přelije
i do jiných oblastí, protože všechno navzájem spolu souvisí jak spojené nádoby.
Ostatně, žiješ vůbec v naší zemi nebo v USA ? Jsi
vědecký pracovník v oblasti ekonomiky. Věřím, že v USA jsou zákony
přísnější a větší pořádek.
Já jsem přesvědčen, že dnešní mladá generace postrádá určité
vlastnosti. Nebudu o nich psát, protože bys to zkritizoval. A
bohužel krásné časy, ve kterých jsme žili, jsou pomalu u konce. Svět čekají
jiné problémy. Nedostatek energie, vody, přírodní katastrofy a vliv globálního
oteplování, sociální a náboženské nepokoje.. Tady bude potřeba lidí schopných
se uskrovnit, chovat se ukázněně, solidárně, obětavě..... Nevím, nevím.
Některé vize, které byly předpovězeny Biblí jsem dříve
považoval za něco, co se nás netýká, a bránil jsem se tomu, že by na tom bylo
něco pravdy. Ale nezačíná se to nějak plnit ? Dá se to zvrátit, změnit, zmírnit.....
?
Jak se na to připravit ?
Já vím, že jako vždy, všechno pořádně zkritizuješ. Ale zase na
druhé straně, je dobře, že jsi optimista. Asi v tvém věku by se snažil jím
byt taky. Bez naděje na lepší život se těžko žije. Třeba vy ekonomové najdete
nějaké řešení.
Ber ty moje úvahy jako třeba“přehnané“ upozornění .........
s cílem více se zamýšlet a nežít v iluzi, přiblížit se k objektivní pravdě. Pokud ty jsi k ní blíž, pak jen hurá a moje úvahy jsou blbost a bez ceny.
S pozdravem Petr |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Středa, 28. květen 2008 @ 19:35:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | A pomohou také určitě i nějaká ta statistická čísla, který nám
objektivněji ukáží, jaká je vzdělanost národa a morální stav ( kriminalita
apod. )
No to jsem rad, ze aspon v tom se konecne shodnem. Maloco me vytaci na tom Pithove projevu tolik, jako jeho ostentativni pohrdani dohledatelnymi udaji a proti tomu zduraznovani vlastnich dojmu.
Ostatně, žiješ vůbec v naší zemi nebo v USA ?
Behem skolniho roku jsem v Americe, ted pres leto jsem v CR.
Já jsem přesvědčen, že dnešní mladá generace postrádá určité
vlastnosti. Nebudu o nich psát, protože bys to zkritizoval.
Proc se tak bojis kritiky? Mimochodem, co stara generace? Ta "nepostrada urcite vlastnosti"? Odkud se porad bere tahleta touha vozit se furt po mladejch?
A
bohužel krásné časy, ve kterých jsme žili, jsou pomalu u konce.
Ty krasny casy byly kdy, jestli se muzu ptat? Odhadoval bych, ze v kazdych "krasnych casech", at uz to bylo kdykoli, se nasly "desitky kolegu, i mladych", kteri meli "smutne zkusenosti" a povazovali svou dobu za silenou.
Ale nezačíná se to nějak plnit ?
Ne.
Já vím, že jako vždy, všechno pořádně zkritizuješ.
Byl bys radeji, kdybych vsechno prijal nekriticky? Predpokladam, ze pak by se zase smutnilo, ze dnesni mladez neumi kriticky myslet (a naopak beda, pokud se mladez skutecne kriticky zamysli nad vyplodem nejakyho starce - to zas pak "mladez jiz nema zadnou uctu ke stari a lety nahromadenym zkusenostem" - zkratka, kdo chce psa bit, vzdycky si hul najde). Kritika je ziva voda pro kazdou myslenku. Myslenka, ktera nestoji za kritiku, nestoji ani za vysloveni.
Ber ty moje úvahy jako třeba“přehnané“ upozornění .........
s cílem více se zamýšlet a nežít v iluzi, přiblížit se k objektivní pravdě.
Ale ty zijes v iluzi. V iluzi, ze vsechno jde smahem od deseti k peti. Objektivni pravda je samozrejme vzdycky slozitejsi. Objektivni pravdu, ktere by se treba slo priblizit s pouzitim statistickych udaju, nehledas v tech udajich, ale v dojmech jednoho staryho profesora. Z Pithova clanku - a to bych se skoro vsadil - ses ve skutecnosti nedozvedel nic noveho, protoze nazory, ze "mladez je hrozna", "skolstvi je v krizi", "vseobecna uroven klesa", jsi mel plus minus uz pred tim, nez jsi to zacal cist. Ruku na srdce. To ovsem neni zkoumani sine ira et studio. To nevede k reseni problemu - to nevede dokonce ani k uzitecne diagnoze problemu. To vede jen k potvrzeni vlastnich predsudku a stereotypu.
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Středa, 28. květen 2008 @ 21:31:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Máš pravdu , že
představu, jak je hodně věcí ve školství špatných, jsem měl ještě před Pithovým
článkem. Článek tak spíše potvrdil, že moje vnímání dnešní situace ve školství
asi nebude jen mým subjektivním dojmem. Proto článek spíše vyvolává v učitelské
veřejnosti pozitivní rozruch. Konečně
něco pravdivého !!! Většina s ním souhlasí. Není to asi jen blábol
nějakého starce.
Já nežiji snad v iluzi, vždyť denně se setkávám s tím,
co potvrzuje moje pocity. Mládež je
lenivá, výsledky znalostí a dovedností jsou
nízké, stále víc žáků holduje drogám ( jsme na prvním místě v Evropě v marihuaně),
mládež je rozmazlená, sobecká, bez úcty k hodnotám, nikoho nerespektuje,
není schopná se uskrovnit…. atd. A právě budoucnost bude taková, že se bude muset
šetřit a zvýšit výkonnost, náročná bude i na morální vlastnosti a společenskou kázeň.Většina
učitelů však naříká na kázeň i výsledky vzdělávání. Je to však chyba nás starších. My si takovou
mládež vychováme díky „ moderním“ trendům a experimentování.
Asi si skutečně budeme muset počkat pár roků a uvidíme, jak
se tato generace zapojí do života. Kdo a jak ji pak opraví, pokud bude špatná
?!? Nelze útočit na mladé!! Je mi jich líto. Budoucnost je bude bolet a nás starší
ještě víc. Je to však naše chyba!!!!!! V tom je ta krize, a proto by byla
potřebná pravdivá vědecká statistická metoda, která buď potvrdí či vyvrátí
obavy. Já jsem jen malinký pěšák. A pokud by se potvrdilo, že je to špatné,
musí se něco udělat, než bude pozdě. Máš o našem školství nějaké pozitivní
informace? Potěšilo by mne to. Díky.
Tak se měj a užívej
léta!! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 00:22:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Článek tak spíše potvrdil, že moje vnímání dnešní situace ve školství
asi nebude jen mým subjektivním dojmem.
Ano, je to i Pithuv subjektivni dojem. A treba i subjektivni dojem mnoha dalsich. To ale jeste neznamena, ze je to vernej popis skutecnosti. Existuje mnoho prikladu z minulosti i soucasnosti, kdy dokonce velke skupiny lidi mely subkektivni dojem, kterej se pozdeji ukazal byt naprostym omylem. Napriklad kazdej rasovej stereotyp spada do tyhle kategorie. Zkus dnes prumernymu Cechovi rict, ze "cikani akorat kradou". Mnoho lidi ti na to rekne: "Konečně
něco pravdivého !!! tak to asi nebude jen muj subjektivni dojem".
Většina s ním souhlasí. Není to asi jen blábol
nějakého starce.
Ja se ti snazim vysvetlit, ze ty dve veci (vseobecny souhlas a blabol starce) se nevylucujou. Mozna vam proste rekl, co jste chteli slyset (a co on sam chce slyset). Copak by to bylo poprve? Klise se snadno prednasi, protoze se vetsinou nemusi dokazovat: muzes se spolehnout, ze hodne lidi ma to klise zazity pod kuzi. A "dnesni mladez je zkazena" je klise jako prase.
Mládež je
lenivá, výsledky znalostí a dovedností jsou
nízké, stále víc žáků holduje drogám ( jsme na prvním místě v Evropě v marihuaně),
mládež je rozmazlená, sobecká, bez úcty k hodnotám, nikoho nerespektuje,
není schopná se uskrovnit…. atd.
Tato dlouha veta nema zadny konkretni vyznam. Abych byl adresnejsi, rozdelim ti to do nekolika bodu a podotazek. Snad z toho bude jasnejsi, proc mi prijde tohle pausalni odsuzovani tak uhozeny.
A. Mladez: kdo presne to je? Jaka vekova skupina? 10-14 let nebo 5-25 let? V dlouhodobem prumeru se u nas narodi asi 100.000 deti rocne. Tudiz i ta uzce vymezena mladez (10-14 let) by obsahovala zhruba PUL MILIONU jedincu. A1. Kdyz tedy rikas "mladez je takova a makova", je to odsudek celeho pul milionu lidi? A2. Trapi ci netrapi te predstava, ze pausalni odsudek znamena ocejchovat i ty mlady, ktery nejsou zkazeny? (zkratka: jak se s tim srovnas, ze smahem vynasis soudy o STATISICOVYCH skupinach, prestoze osobne znas jen nepatrnej zlomek z nich?)
B. Mladez je leniva, nedovzdelana, rozmazlena... atd. B1. Co to presne znamena, ze mladez je "leniva"? Ze nepracuje 14 hodin denne ve fabrice jako mladez pred 150 lety? To asi ne. Ze pracuje mene, nez pracovala tvoje generace? Pokud ano, jake mas udaje o pracovitosti sve generace (krome subjektivniho dojmu, kterej bych, kdyz dovolis, uz jednou provzdy diskvalifikoval ze seriozni diskuse)? Nebo to znamena, ze pracuje mene, nez kolik ty bysis predstavoval, ze bude pracovat? Pokud ano, od ceho odvozujes svoje naroky? B2. Co to presne znamena, ze "vysledky znalosti a dovednosti jsou nizke"? Co si pod tim presne predstavujes? Schopnost vyjmenovat Premyslovce nebo schopnost udelat si www stranky? Jak by si v tomto srovnani stala strara generace? (tipuju, ze ve tvrobe www stranek by dnesni stredni "vzdelana" generace dostala vod mladejch tezce na frak) Jaka je jazykova vybavenost dnesni mladeze v porovnani s tvou generaci? Co myslis, ktera generace zatahuje do cestiny stale nove a nove anglismy? B3. Co to PRESNE znamena, ze mladez je "rozmazlena"? A opet: jak se tato rozmazlenost srovava s rozmazlenosti starsi generace, ktera jaksi samozrejme ocekava, ze ji budeme na stary kolena zivit? B4. Uzivani drog: jak dopadne srovnani mlade a stare generace, pokud zahrneme vsechny drogy (tj. i alkohol, cigarety a kavu)? B5. Co to znamena, ta "ucta k hodnotam"? A jakou uctu k hodnotam ma starsi generace (z niz se mimochodem rekrutuje zdaleka nejvic volicu a sympatizantu KSCM)? B6. "Nikoho nerespektuje" - hmmmm, a tvuj pausalni odsudek mladeze snad je projevem respektu? Uprimne receno, kdybych byl mladej (jakoze se za mladyho jeste docela povazuju) a neco se snazil delat, a pritom furt musel poslouchat, ze jsem akorat "lenivy, rozmazleny a zfetovany", tak bych asi moc velkou vuli k respektu tech mravokarcu nemel. Napadlo te (vsechny vas pesimisticky kantory) nekdy, ze tyhle pausalni odsudky tu mladez akorat demoralizujou?
Zkratka, to, cos nahustil do ty jedny vety o mladezi, je jednak neobhajitelna urazka cely skupiny lidi (schvalne si tam misto "mladeze" dosad treba "cikany" nebo "Zidy", aby ti bylo jasny, co je to za zrudnost), jednak je to veta bez konkretniho obsahu. Samozrejme, ze by bylo prakticky nemozny vycislit, jaky procento mladeze je lenive a kolik jich je rozmazlenejch, protoze ty pojmy uz v sobe obsahujou silnej hodnotovej soud a emocionalni naboj, coz jsou veci, ktere objektivnimu zkoumani veci prilis nenapomahaji, ze? Kdybys chtel zjistovat stav vecneji, musel byses ptat na otazky typu:
Kolik letosnich absolventu se domluvi alespon jednim cizim jazykem? Kolik mladych (treba -nactiletych) ma nejakou (i ojedinelou) a kolik pravidelnou zkusenost s uzivanim drog (a kterych)? Kolik mladych dokaze pracovat se standardnim softwarem na PC? Kolik studentu absolvovalo alespon jednu zahranicni studijni staz? Kolik mladych lidi se hlasi k nejakemu nabozenskemu smeru (...ad ucta k hodnotam)? (tipoval bych, ze vetsi procento, nez u starsi generace, ktera brala rozum za bolsevika a je tudiz postizena tim tehdejsim primitivnim ateismem) Kolik mladych manzelstvi se rozpadne, rekneme, do tri let trvani? (vzhledem k tomu, ze dnes se zenime ve vyssim - a tedy zralejsim - veku, to asi bude nizsi procento, nez treba pred triceti lety)
A právě budoucnost bude taková, že se bude muset
šetřit a zvýšit výkonnost, náročná bude i na morální vlastnosti a společenskou kázeň.
Ja myslim, ze to vidis zbytecne cerne. A z terminu "spolecenska kazen" mne vyslovene mrazi. Takovy trosku fasoidni.
V tom je ta krize, a proto by byla
potřebná pravdivá vědecká statistická metoda, která buď potvrdí či vyvrátí
obavy.
No vidis. Tak necti Pithu, neposouchej svoje podobne zapskly kolegy, kteri si pletou pojmy s dojmy, a radsi vyraz do knihovny, pujc si tam statisticky rocenky za poslednich dvacet let, zavolej si na Ustav pro informace ve vzdelavani a dej si tu praci a udelej si presnejsi obrazek. (Hlavne se sam pred sebou nevymlouvej, ze "na to nemas cas", to bys byl akorat stejne lenivej, jako "mladez".)
Mlady, a presto pracovity, vzdelany a hodnoty ctici Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 06:04:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Některé Tvoje logické argumenty musím uznat. Jde o přísně
vědecké myšlení zbavené všech emotivních prvků, které často výsledky zkreslují.
Vzhledem k tomu, že asi málokdo dokáže
změřit diskutované jevy objektivně a ani se tím asi moc institucí nezabývá, musíme vyčkat pár
roků. Pak uvidíme, zda pro život člověka je důležitější vytvářet www stránky
anebo jiné dovednosti. A vůbec poznáme toho více. Bohužel člověk někdy objeví
pravdu, až když je pět minut po dvanácté. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: rive v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 07:50:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vždycky když čtu dlouhé aviafovy monology, tak si říkám do jakého stupně nevědomosti musí člověk upadnout, aby se mu zavděčil.
Ale to se musí nechat vždycky dovede nějak zaujat,např. onehdy jsem koukala jaký osobní prožitkový argument přirovnání z hluboké totality použil. Mladý člověk by nemohl použit takové přirovnání,i já (starší)jsem tu věc znala jen z doslechu, a jsem rádá, že mi ji připomněl,je vidět, že aviaf buď kecá o svém věku, nebo má teda aktuálně perfektně naposlouchánou starší generaci, a proto možná teď aviaf píše o starší generaci.
Nemyslím si, jak PetrH, že pojednání aviafa je pouze vědecké zbavené emotivních prvků. Zajímavé, že si to PetrH myslí.
rive
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 08:43:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím si, že Aviaf jako
profesor ekonomiky a vědecký pracovník je asi zvyklý hlavně na argumenty z čísel
a z logiky a je hlavně mladý. Proto
se ho každá kritika mládeže bytostně dotýká. Ale jak už jsem napsal, počkejme
si na výsledek. Za pár roků bude první sklizeň. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 11:06:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Mila rive,
uz pred casem jsem si vsimnul, ze ty jses na Granu moje "nejoddanejsi fanynka". Asi vetsina toho, co napisu, se setkava s tvym nesouhlasem. Ale nadeje, ze se shodneme, umira posledni, tak to musime zkusit probrat jeste jednou.
do jakého stupně nevědomosti musí člověk upadnout, aby se mu zavděčil
O zavdeceni vubec nejde a co myslis tim stupnem nevedomosti, to mi neni uplne jasne. Ja bych byl naopak rad, abychom upadli do vysokeho stupne vedomosti - proto jsem PetroviHa posledne doporucil, aby vec zkoumal z dostupnych overitelnych zdroju a ne z dojmu jednoho cloveka.
onehdy jsem koukala jaký osobní prožitkový argument přirovnání z hluboké totality použil
Uz si nevzpominam, ...co mas na mysli?
aviaf buď kecá o svém věku, nebo má teda aktuálně
perfektně naposlouchánou starší generaci, a proto možná teď aviaf píše
o starší generaci
O svem veku nekecam - respektive, narodil jsem se 15. 5. 1977, takze ten udaj na mem profilu (30 let) byl jen ctrnact dni zastaraly, protoze jsem zatim zapomnel ho updejtovat na 31. Ale ted uz jsem to opravil. Je mi 31.
A navic neni zas tak tezke naposlouchat si to nadavani na mladez, kdyz to clovek slysi furt dokola.
Nemyslím si, jak PetrH, že pojednání aviafa je pouze vědecké zbavené emotivních prvků.
To je velmi presne. Kdykoli ctu tyhle stesky nad mladezi a kdyz na ne odpovidam, tak mnou clouma nepredstavitelnej vztek. Je to vztek nad nespravedlnosti toho odsudku. To, jak se nadava na mladou generaci, casto hranici az s podnecovanim nenavisti vuci skupine obyvatel. Jak uz jsem tu nekde napsal, kdyz si do tech debat za "mladez" dosadis "cikany", tak bys to kolikrat klidne mohla povazovat za rozhovor skinu nad romskou otazkou. Je to totiz stejnej druh stereotypniho predsudku. Fuj.
Ale vetsinou se snazim drzet, abych ostatni neurazil moc, coz se nekdy dari mene, nekdy vice. Jsem taky jen clovek.
Aviaf
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 11:13:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Vzhledem k tomu, že asi málokdo dokáže
změřit diskutované jevy objektivně a ani se tím asi moc institucí nezabývá, musíme vyčkat pár
roků.
To je zbytecne defetistickej pristup. Spravnejsi by bylo: k veci je malo objektivnich mereni, tudiz je na me (na nas) s tim neco udelat, tj. nejaky to mereni provest, nejak se pokusit celou vec zkoumat. Jen tak rezignovane svesit ruce, ze "se neda nic delat" - kdyby se takto projevila "mladez", uz by to mela na taliri, jak se malo snazi, je malo podnikava a odmita vzit do rukou svuj osud.
Pak uvidíme, zda pro život člověka je důležitější vytvářet www stránky
anebo jiné dovednosti.
...treba ty Premyslovci.
Bohužel člověk někdy objeví
pravdu, až když je pět minut po dvanácté.
Jak jsem napsal posledne: chces-li tu pravdu objevit uz pred dvanactou, jdi si sednout na den do ty knihovny. Co ty na to? To ti snad neprijde jako lepsi napad, nez "pockat deset let"?
Aviaf
|
]
|
|
Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: lewis v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 08:53:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Mám chuť na tenhle článek zareagovat, ale teď nevím, kde začít. Skoro na každém řádku se otevírá otázka, která by si zasloužila samostatný komentář (nejlépe po modlitbě). Např.o drogách. Proč myslíš, že jsou nebezpečné DNES? Dřív nebyly? Co je to vlastně droga? Opravdu drogy ničí lidskou svobodu? Vždyť pro každého z nás, kteří je užíváme, jsou právě vyjádřením naší svobody.... Ale o to mi teď nejde. V článku hodně mluvíš o potřebě svobody, o jejích hranicích, o jejím nebezpečí i o její ztrátě. Nezlob se, ale působí to na mě jako článek nevěřícího člověka. Člověka, který usilovně hledá východisko z té louže, kte se topí. A přitom může odejít středem po hladině. Když vychovávám své děti a přemýšlím o svobodě (své i jejich), nutí mfě to hledět na Boha. Nikdo není k mé vlastní svobodné vůli jemnější a ohleduplnější, než Bůh. Ani já sám. Bůh mě vychovává tím, že mi dává úplnou svobodu a bezpodmínečnou lásku skrze svého Syna. Co mohu dělat jiného, nežli ho podle svých sil napodobovat? Mé děti jsou zrcadlem mé víry. Kdykoliv je omezuju, trestám nebo jinak vnucuji Svou
|
Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 10:23:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vždyť pro každého z
nás, kteří je užíváme, jsou právě vyjádřením naší svobody....
To snad nemyslíš vážně. |
]
Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: lewis v Pátek, 30. květen 2008 @ 08:38:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Samozřejmě, že ano! (Tedy v určitém kontextu.) Kdybychom nebyli svobodní, tj. neměli svobodnou vůli, nemohli bychom je užívat. A ve druhém smyslu mé věty je pro mnoho narkomanů droga zpočátku cestou ke svobodě, nebo z našeho pohledu k iluzi svobody. Nejsou spokojeni se svým životem, jsou v pasti a droga je pro ně nejjednodušší cestou ven. Ale možná že jsem měl místo slova vyjádřením napsat projevem svobody. Hezký den Miloš |
]
Re: Re: Re: Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: Petrha (PetrHa@granosalis.cz) v Pátek, 30. květen 2008 @ 11:34:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Droga, alkohol apod. si nás získá
tak, že ovládne naši vůli a už nerozhodujeme my ale droga. Je to naše svobodné
rozhodnutí jen zpočátku, ale pak už ne ! Pak ovládá droga i naši vůli.
Svoboda jsou tedy možnosti volby.
Chceme-li zabránit drogám, tak jedno z řešení je omezit tuto volbu např.
tím, že přístup k nim bude obtížnější a zabráníme jejich distribuci apod.
Také i tím, že přesvědčujeme ostatní o škodlivosti drog a další...
Takže svobodu čili určitou
možnost volby zde máme, ale pokud si vybereme nesprávně, jsme
pak nesvobodni. Ovládá nás často to nesprávné, co jsme si svobodně
zvolili. Pak musíme hledat z toho cestu ven. Pomůže například víra !!!! |
]
|
|
Re: Iluze svobody (Skóre: 1) Vložil: lewis v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 09:37:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | (kurňa, to jsem se uklep') SVOU vůli, působím proti Boží milosti, která je nad nimi rozprostřena. Píšeš, že rodiče ve výchově rezignují: Samozřejmě!! Vždyť co chceš, když jsme sami nevychovaní, líní, sobečtí ... neobrácení a nemilující. Jsme převrácení do sebe, jakoby naruby, bez smyslu a východiska. Stejně jako Tvůj článek. A naše svoboda není iluze v tom smyslu, že ji nemáme! Svoboda je součástí našeho lidství. Říkat, že nemáme svobodu, je stejné, jako říkat, že nemáme ČAS. Je to lež, která nám bere naději. Před mnoha lety, když si mě Bůh připravoval k obrácení, jsem pracoval na horách. Měl jsem depresi, nic se mi nedařilo, pohádal jsem se se šéfem, venku pršelo a vmraky ležely těsně nad zemí. Chtěl jsem jít do baru na pár panáků, ale místo toho - ani nevím proč - jsem v tom protivném mrholení vyrazil do hor. V hlavě mi bublaly všechny možné černé myšlenky, až jsem si uvědomil, že jsem skoro na vrcholku, nade mnou je modrá obloha, svítí slunce a pode mnou jsou nádherná stříbrná oblaka. Nechtělo se mi vracet zpět do té šedivé špíny pár metrů pode mnou, ale po návratu jsem zjistil, že mi v srdci zůstal obraz té krásné skutečnosti nad mou šedivou "realitou". A tak asi jedinou odpovědí na Tvůj článek je říci. Neboj se! Ne proto, že je vše v pořádku, ale proto, že nám to řekl Kristus. Protože vše má řešení, a z Boží vůle ho máme v rukou my. Zcela svobodně.
|
|
|
|
|