|
Právě je 581 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116824933 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: tele v Pondělí, 24. březen 2014 @ 13:36:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Milé, drahé oko,
číst, co ty tu v této diskuzi píšeš, je opravdu na silný žaludek. Jsi
opravdu "synem své církve".
Ale abys pořád neplakal, že nemáš Husův spis "O církvi", opět
ti z něj zde dám úryvek a to celou 11.kapitolu. Tvé závěry o Husovi jsou, když
ne tedy lživé, pak hloupé. Nakonec sám ses usvědčil, když jsi psal, že mne
klidně můžeš také usvědčit ze lži o tom, že dílo p.Sedláka o Husovi je
prokatolické. Ani úvod p. Sedláka sis nepřečetl a ihned jsi zase psal
své výplody. A tak musím souhlasit s Cizincem, že takto běžně
jednáš. Také jsem si Tě vážil, ale myslel jsem, že dokážeš uznat svou
chybu a vzít zpět své omyly a přiznat se k nim. Ale ty si opravdu
vymýšlíš nepravdy a nepřiznáváš se k nim. Docela mě možná pobaví, jak
si zase budeš vysvětlovat Husova slova, která uvádím
níže.
Protože mnozí kněží upustili od napodobování nejvyššího
velekněze Ježíše Krista a vychloubají se mocí, která byla
předána církvi, aniž tomu odpovídá skutek, je ještě potřebí promluvit
o povaze této moci. Násilně totiž ždímají z onoho slova
16. kapitoly Matoušovy „Cokoli svážeš na zemi, bude
svázáno i na nebi" atd., že cokoliv oni učiní, má každý
člověk naprosto schvalovat. A podobně z Kristova výroku
v 23. kapitole Matoušově „Na stolici Mojžíšově
posadili se zákoníci a farizeové. Proto všecko, cokoli vám
řeknou, čiňte", ždímají, že každý poddaný je má ve všem
poslouchat. A tak sami kněží si s povykem přisvojují k své slávě,
cokoli jim v evangeliu Kristovu zaznívá k libosti, aniž na to
odpovídají službou lásky. Avšak co jasně mluví o práci,
o odříkání světa a o následování Ježíše Krista, to zavrhují jako
něco, co se jim protiví, anebo předstírají, že to dodržují, ale
nedodržují to.
A odtud, že Ježíš řekl Petrovi „Tobě dám klíče
království nebeského a cokoli svážeš na zemi" atd., chápou se
s velikou oblibou tohoto výroku, aby povznesli vlastní moc. Avšak
že Pán řekl Petrovi v 21. kapitole Janově „Pojď
za mnou" a „Pas ovce mé", před tím prchají jako před jedem. Podobně
to, co Ježíš řekl učedníkům v 18. kapitole
Matoušově „Cokoli svážete na zemi, bude svázáno i na nebi" atd.,
přijímají s povděkem a chlubí se tím, ale že
v 10. kapitole Matoušově řekl „Nemějte zlato ani
stříbro", tomu se vyhýbají jako něčemu škodlivému. Podobně zase
co řekl učedníkům v 20. kapitole Janově „Přijměte
Ducha svatého. Kterým odpustíte hříchy, odpouštějí se jim,
a kterým je zadržíte, těm se zadržují", klidně přijímají. Ale
to, co řekl v 11. kapitole Matoušově „Učte
se ode mne, neboť jsem tichý a pokorný srdcem" - tichost
a pokoru, které připravují místo Duchu svatému, do svých
srdcí nepřijímají.
Také to, co Pán řekl učedníkům v 10. kapitole
Lukášově „Kdo vás slyší, mne slyší", chápou ve smyslu poslušnosti
vůči sobě. Avšak že řekl v 20. kapitole Matoušově
„Víte, že knížata národů panují nad nimi a kteří větší jsou,
moci užívají nad nimi. Ale tak tomu nebude mezi vámi, nýbrž kdokoli
by chtěl být mezi vámi větší, budiž váš služebník, a kdokoli
by chtěl být mezi vámi první, budiž váš sluha jako i Syn člověka
nepřišel, aby mu bylo slouženo, ale aby sloužil" - tento
nejlaskavější výrok napadají slovem i skutkem, slovem, když tvrdí,
že mají panovat, a skutkem, protože nechtějí sloužit církvi
po způsobu Pána Ježíše Krista. A abych to krátce shrnul:
Přežvykují, rozhlašují a příliš do široka natahují kdejaký výrok
Písma a zvláště evangelia, který podle jejich zdání mluví o tom,
že mají být bohatí, rozmařilí, ve světě slavní a že nemají trpět
žádné pohanění pro Krista. Cokoli však mluví jasně pro následování Ježíše
Krista, jako chudoba, tichost, pokora, snášenlivost, čistota, námaha nebo
trpělivost, to potlačují nebo opatřují vysvětlivkami podle své libosti,
anebo to výslovně zavrhují jako něco, co ke spasení
nenáleží.
A ďábel sám, jenž je nejhorším sofistou, svádí
je pro jejich neznalost důsledků tímto důkazem: Kristus dal takovou
moc Petrovi a ostatním apoštolům; tedy také jim. Z toho
si sami namlouvají, že mohou dělat cokoliv a jakkoli
chtějí. A tu podle stejně zřejmého závěru jsou spolu s Kristem
nejblaženějšími otci, kteří soudí církev, aby jednou navždy došli
korunování. Budiž však požehnán vševědoucí Kristus, který tyto výroky
řekl svým apoštolům, věda, že moc, která jim byla předána podle jeho
dobrého zalíbení, zaměří k službě
jeho nevěstě.
Pokud jde o moc, kterou se duchovní honosí,
je třeba vzít na vědomí, že se moc někdy chápe jako
vrchnost či moc pravá, jako ve 13. kapitole
Římanům: „Každá duše vrchnostem vyšším poddána bud". Jindy
se vyjadřuje týmž výrazem moc předstíraná či nepravá, jako
v 22. kapitole Lukášově, kde Kristus říká těm, kteří
byli posláni z moci velekněží, aby jej zajali: „To jest vaše
hodina a moc temností." A v 6. kapitole Zjevení
se říká: „Aj, kůň plavý, a jméno toho, který na něm seděl,
bylo smrt, a peklo šlo za ním. I dána jest jemu moc nad
čtvrtým dílem země, aby zabíjel mečem a hladem a smrtí a šelmami
zemskými." A v 13. kapitole Zjevení čteme, jak drak „dal
moc šelmě, i klaněli se šelmě řkouce: Kdo je podobný
šelmě ? A kdo bude moci bojovati s ní ?" a dále: „Dáno
jí válčiti se svatými a vítěziti nad nimi a dána
jí moc nad všelikým pokolením, nad jazykem i nad národem.
A klaněti se jí budou všichni, kteří přebývají na zemi,
jejichž jména nejsou zapsána v knize života a Beránka, toho
zabitého." Kdo je tato šelma, které se lidé klanějí, protože
se bojí její moci ? Kdo čteš, rozuměj a postav
se takové předstírané moci na odpor a neboj se jí
otrocky, protože „dáno jí bylo válčiti se svatými
a vítěziti nad nimi" usmrcováním těla. Oni však zmírajíce pro Kristův
zákon, konečně nad ní vítězí. Neboť jim řekl Spasitel v 10.
kapitole Matoušově: „Nebojte se těch, kteří zabíjejí tělo",
a v 16. kapitole Janově: „Na světě budete mít
soužení, ale doufejte, protože já jsem zvítězil nad světem."
A zde praví Augustin ve výkladu na Jana: „Doufali
a zvítězili. V koho, ne-li v něho ? Neboť
on by nebyl zvítězil nad světem, kdyby byl svět zvítězil nad jeho
údy. Proto řekl Apoštol: Ale díky Bohu, který dává nám vítězství,
a hned dodal: skrze Pána našeho Ježíše Krista, který řekl svým
učedníkům: Doufejte, poněvadž já jsem zvítězil nad světem." Tak Augustin.
Nad mocí draka a šelmy pak vítězí ti, kdo mají moc z předurčení, což
je moc obzvláštní, o níž se zmiňuje 1. kapitola Janova: „Dal
jim moc státi se syny Božími." K této moci přistupuje moc dokonaná, a
to je ona moc, kterou Bůh dává blaženému v nebeské vlasti, aby
se plně těšil v Pánu a v něm i ze všeho
stvoření.
Proto se mají opravdoví ctitelé Kristovi, kteří chtějí
dosáhnout této moci, postavit na odpor každé předstírané moci, která
je násilím nebo lstí dychtí odvrátit od napodobování Krista.
Odporem proti této moci zajisté neodporujeme Božímu nařízení, nýbrž
zneužívání moci. A tohoto zneužití moci klíčů se dopouštějí
svatokupci, kteří jen předstírají, že buď zatracují ty, kdo
si to nezasloužili, anebo že rozhřešují svázané. Činí tak pro
svůj zisk anebo proti těm, kdo popřeli výmysl té jejich
poslušnosti. Pán o nich říká v 13. kapitole
Ezechielově: „Zlehčovali mne u mého lidu pro hrst ječmene nebo pro
kus chleba, aby zabíjeli duše, které neumírají, a obživili duše,
které nejsou živé, obelhávajíce můj lid, který věří lžím." K tomu
připomíná Řehoř v 11. oddíle, v 3.
kvestii, v kapitole Plerumque: „Správně je pověděno prorokem:
Zabíjeli duše, které neumírají, a obživovali duše, které nejsou živé.
Vždyť toho, kdo neumírá, zabíjí, kdo odsuzuje spravedlivého;
a neživého usiluje obživit, kdo se snaží zprostit vinníka
trestu."
Takového zneužití moci se dopouštějí také ti, kdo
prodávají a kupují kněžská svěcení, kdo svatokupecky nabývají
a prodávají biskupství, kanovnictví a fary, kdo bezohledně
požadují za svátosti peníze a kdo životem v lakomství,
rozkoši, zhýralosti nebo ve všemožném zločinu poskvrňují moc
kněžství. Ti totiž, ačkoli „vyznávají, že Boha znají, přece
ho skutky zapírají" - Titovi 1. A nevěří tedy
v Boha a v tomto smyslu jako nevěřící synové smýšlejí proti víře
o sedmi církevních svátostech, o klících, o úřadech
a trestech, o mravech, obřadech a posvátných věcech církve,
o uctívání ostatků, o odpustcích
a řádech.
Je jasné, že takoví lidé zlehčují jméno
Boží. Proto se říká v 1. kapitole Malachiášóvě: „Vám,
ó kněží, kteří zlehčujete mé jméno, a řekli jste:
V čem jsme zlehčili tvé jméno ? Obětujete na mém oltáři
chléb poskvrněný... Kdo z vás zavře dveře anebo
zapálí na mém oltáři zadarmo ? Nemám ve vás zalíbení, praví
Hospodin zástupů, a dar z vaší ruky nepřijmu." Hle, Hospodin říká
ničemným kněžím, že zlehčují jeho jméno a obětují poskvrněný
chléb ! Proto praví Řehoř v 1. oddíle, v 1. kvestii,
v kapitole Multi secularium po svém výkladu o svátostech
a moci: „A tak poskvrňujeme chléb, to jest tělo
Kristovo, když nehodně přistupujeme k oltáři a když špinaví
pijeme jeho čistou krev." A Apoštol říká v 10.
kapitole Židům: „Kdo pohrdne Mojžíšovým zákonem, bez slitování
na svědectví dvou nebo tří umírá. Oč přísnější a hroznější
trest si zaslouží podle vašeho soudu ten, kdo šlape po Synu
Božím a má krev smlouvy, kterou byl
posvěcen, za poskvrněnou."
Za druhé takoví křižují Syna Božího. Neboť
Apoštol říká v 6. kapitole Židům: „Znovu
si křižují Syna Božího a vydávají jej v posměch."
Za třetí takoví jednají bezbožně proti
Božímu zákonu podle slov blaženého Jeronýma ve výkladu proroka
Sofoniáše v 1. oddíle, v 1. kvestii: „Kněží, kteří slouží
eucharistii a rozdílejí krev Páně jeho národům, jednají bezbožně
proti zákonu Kristovu, domnívají-li se, že slova a nikoli život
vzývajícího vytvářejí eucharistii, a že je třeba toliko slavnostní
modlitby a nikoli zásluh kněží, o nichž se říká:
Kněz v jakékoli poskvrně" (Glosa: smrtelného hříchu), „nemá
přistupovat k oltáři, aby Pánu obětoval
oběti."
Za čtvrté se jmenovaní lidé rouhají
Božímu majestátu. Proto čteme v 2.
kapitole 2. listu Petrova: „Kteří žijí v nečisté
tělesné žádostivosti a nechtějí se dát ničím ovládnout",
a níže: „Tito pak jako nerozumná hovada, svou přirozeností určená
za kořist lovu a k záhubě, se rouhají tomu,
co neznají." A k této věci říká blažený Augustin ve výkladu
146. žalmu „Chvalte Hospodina, neboť dobrý jest...:
„Jestliže přestupuješ povinnou přirozenou míru nezřízeným
obžerstvím a spíjíš se do opilství, ať zní tvůj jazyk sebe
většími chválami božími, tvůj život se rouhá." Tak on. Jakým tedy
způsobem lakomci, svatokupci, zhýralci a lidé jiným zločinům propadlí
smýšlejí ve své dobrotě o Pánu a o jeho svátostech, když
proti víře jméno Boží zlehčují, jeho chléb poskvrňují. Syna Božího znovu
si křižují a vydávají v posměch, bezbožně proti Božímu
zákonu jednají a nechtějí se dát ničím ovládnout a rouhají
se ?
Je jasné, že k takovým lidem patří
„kněžstvo, šířící morovou nákazu," smýšlející proti víře „o sedmi
církevních svátostech a o klíčích" i o ostatních věcech Kristova
zákona. A je jasné, že výrok doktorů, jejichž vůdcem tenkrát
byl Štěpán Páleč spolu se Stanislavem, kteří strhli na svou
stranu Petra ze Znojma, Jana Eliášova, Ondřeje z Brodu, Jana
Hildessena, Matěje mnicha, Heřmana poustevníka, Jiřího z Boru
a Šimona Merdu, výrok, který je předmětem sporu, lze
si ověřit na kněžstvu, které si zločinně počíná. Neboť říkají
na začátku svého spisu: „Avšak předmět tohoto sporu je patrný
na straně některých kněží, šířících morovou nákazu." Spor totiž
vznikl proto, že kněží Kristovi kázali proti zločinům kněžstva,
šířícího morovou nákazu. Vždyť kněžstvo, šířící mor pohoršení mezi lid, nechtělo
strpět, aby se kázalo proti tomuto moru, a povstalo proti těm, kdo
kázáním evangelia chtěli slovem Páně léčit tuto morovou ránu,
a zlovolně se rozhodlo udusit takové kázání. Avšak záměrem
řečených doktorů bylo ukázat, že ti, kdo zvěstují evangelium proti
špatnosti kněžstva, šířícího morovou nákazu, smýšlejí kacířsky
o klíčích církve. Ale to - jak Pán dá - neprokážou, co živi
budou, atd.
|
| NadřazenýRe: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 24. březen 2014 @ 18:31:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Díky moc za ten překlad. Místy mi přijde až moc volný, ale myšlenku vyjadřuje stejně jako ten můj, kde mi šlo spíš o doslovnost než o čtivost. Jinak tedy smekám klobouk, protože v latině jsi na tom podstatně lépe než já. :-) Kdybych měl překládat tak dlouhý úsek, dalo by mi fakt zabrat. |
]
Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: tele v Úterý, 25. březen 2014 @ 06:49:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj, ssns, Slávku,
víš, tak to není :o). To uznání mi nenáleží a nepatří mně.
Jedná se o překlad, který jsem kdysi - tak 7 let? - sehnal, mám to v papírové
podobě. Ten překlad je z dílny F.M.Dobiáše a Amadea Molnára z roku
1965.
Tedy práce jen přepisová. :o) Dík náleží jim, renomovaným .... :o)
Ale myslím si, že tím se tomu, co zde poskytuji, dává větší závažnost, než
kdyby se jednalo o překlad nějakého telete. :o)
Takže čtivost a volnější překlad je - renomovaný.
|
]
Re: Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 25. březen 2014 @ 21:59:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | I tak díky moc.
Ale myslím si, že tím se tomu, co zde poskytuji, dává větší závažnost, než kdyby se jednalo o překlad nějakého telete. :o)
Mám si to vzít osobně? :-) Jediné tele, které tu něco překládá z latiny jsem totiž já. :-D |
]
Re: Re: Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: tele v Středa, 26. březen 2014 @ 17:58:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Promiň, no.... :o)))))))))) Chytám se za nos.
|
]
Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: martino v Úterý, 25. březen 2014 @ 09:03:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Samozřejmě, že diskutující nick "tele", plácá nesmysly, neboť žije s pocitem, že koncilní otcové se mýlili, když prohlásili Jana Husa za kacíře. Hus byl náboženský blouznivec, neboť jen člověk poblouzněný a neposlušný, může odepřít poslušnost svému biskupovi. Hus složil slib poslušnosti a zradil své kněžství, neboť byl pod ochranou opilce a zvrhlíka, jako byl král Václav. Pokud budu upřímný, tak slova Husova, která nám zde předkládá "tele", pak ve mě vyvolávají pocit, že je psal nějaký náboženský zoufalec a magor, protože to nemá ani hlavu ani patu, ale on to napsal zoufalec Jan Hus, opilý pocitem, že on je vědomostně a duchovně nad koncilem, pak samozřejmě ve svém posledním dopise z Kostnice, musí svoji partu sympatizantů posilnit oznámením, že se mu zjevil sám Kristus, který trval na tom, aby neodvolal. Čemu se diví "tele", že poblouzněný Hus nedokázal vzdorovat zdravému učení církevních otců? "tele", "mučedníka" Husa ve světě nikdo nezná, ale skutečný Mučedník, svatý Jan Nepomucký stojí na mnoha mostech v celém světě a jeho velikost nikdy nezahyne. |
]
Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: tele v Úterý, 25. březen 2014 @ 13:32:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | tele je hold jen tele, přesvatý martino :o)
martino, tohle tvé:
"Samozřejmě, že diskutující nick "tele", plácá nesmysly, neboť žije s
pocitem, že koncilní otcové se mýlili, když prohlásili Jana Husa za kacíře.
Hus byl náboženský blouznivec, neboť jen člověk poblouzněný a
neposlušný, může odepřít poslušnost svému biskupovi. Hus složil slib
poslušnosti a zradil své kněžství ... (to další nemá už vůbec cenu
vypisovat)
- to nepokládám za důkaz bludařství. Jen slepec bude následovat slepce,
protože neví, že ten, kdo jej vede je slepý. Jen hříšník bude následovat
hříšníka, protože neví, že ten kdo jej vede hřeší. Jen ten, kdo věří bludům a
nerozpoznává je, bude naslouchat tomu, kdo učí bludy.
Nebudu následovat kněze, který učí bludy a páchá zlo - v takovém případě
porušil ten kněz slib Kristu a ten je vyšší než slib člověku či církvi. V
takovém případě nejsem vázán dodržet slib člověku, ale Bohu.
Martino, ty nejsi rovný se mnou v diskuzi.
|
]
Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 25. březen 2014 @ 17:32:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Martine, každý soudný člověk uzná, že to, co Hus opravdu učil bylo a je v rámci katolicismu blud. A stejně tak je to blud pro pravoslavné, anglikány a většinu protestantů - určitě ne v tak plném rozsahu jako pro katolíky ale stejně. A jak jsem už psal, kdyby ten seznam sestavovali protestanté, přibylo by na něm dost dalších pro KC pravověrných výroků Husa.
Jestli byl Hus mučedník pro pravdu Evangelia už je otázkou toho, jak vidíme jeho nauku ve světle Evangelia. To je subjektivní soud. |
]
Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 25. březen 2014 @ 17:35:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Dobrý den, Martino.
Opět děkuji za velmi otevřený a jasný postoj k tématu a praktickou ukázku římskokatolických "argumentů". Nechtěl byste se vrátit k otázce, kterou už jsem vám dříve položil?
V pravidlech sedmého svatého všeobecného sněmu nicejského je uvedeno:
Hřích k smrti je, když někteří hřešíce v nepolepšitelnosti přebývají. Horší než to je, když drze povstávají proti zbožnosti a pravdě, dávajíce přednost mamonu před poslušenstvím před Bohem, nezachovávajíce jeho ustanovení a pravidla. V takových není Hospodina Boha, jestli se nepokoří a nevystřízlivějí ze svého hříšného pádu. Je záhodno, aby k Bohu přistupovali a s pokorným srdcem prosili za odpuštění tohoto hříchu a prominutí a nikoliv aby se honosili dáváním nespravedlivým. "Neboť blízko je Hospodin těm, kteříž jsou srdce zkroušeného". (Žalm 34,19) Pročež jestliže se někteří vychloubají, že dáním zlata byli ustanoveni na církevní hodnost a na tento špatný zvyk, odcizující od Boha a od každého kněžství, kladou nadějí a nestydatou tváří a otevřenými ústy hanebnými slovy zneuctívají ty, kdož byli vyvoleni svatým Duchem pro ctnostný život a ustanoveni bez věnování zlata, takové, kteří takto jednají, nutno napřed uvésti na nejnižší stupeň jejich hodnosti. Jestliže v tom budou trvati, epitimií je polepšovati. Bude-li prokázáno, že tak někdo učinil při rukopoložení, budiž postupováno podle apoštolského pravidla, jež praví: "Jestliže některý biskup nebo kněz nebo jáhen penězi obdrží tuto hodnost, budiž svržen i on i ten, kdo ho ustanovil, a budiž zcela odsečen od obecenství jako Šimon Mág mnou Petrem." Rovněž podle druhého pravidla ctihodných otců našich v Chalcedoně, jež zní: "Jestliže některý biskup za peníze udělí rukopoložení a neprodejnou milost obrátí na předmět prodeje a za peníze ustanoví biskupa nebo chorepiskopa nebo kněze nebo jáhna nebo kohokoliv z příslušejících k duchovním, nebo ustanoví někoho za peníze ekonomem nebo ekdikem nebo paramonarem nebo vůbec udělí jakýkoliv církevní úřad pro svůj hnusný zisk, kdo se tak odváží a bude usvědčen, podléhá zbavení vlastní hodnosti, a ten, kdo byl ustanoven, nikterak neužívá koupené ustanovení nebo povýšení, nýbrž nechť bude bez hodnosti nebo funkce, jíž získal za peníze. Jestliže někdo byl prostředníkem v tomto hmotném a nezákonném kupčení, je-li kněz, budiž svržen se svého stupně, je-li laik nebo mnich, budiž odloučen z obecenství církevního."
Myslíte, že tato pravidla platila v ŘKC i v době Jana Husa?
Poslouchal byste také kněze, který by zpochybňoval svátosti nebo se smál Bohu a biskupa, který by prodával kněžské svěcení?
|
]
Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 25. březen 2014 @ 12:12:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Když přijdu na nějaký svůj omyl, tak jej klidně přiznám.
Ale zatím jsem jej neobjevil.
V době Husově vystoupilo mnoho kritiků zlořádů mezi duchovenstvem. Moc církevní se částečně podílela na moci světské a naopak (navzdory ujednání konkordátu Wormského).
Kdyby Hus nevstoupil na půdu zjevných herezí, nikdo by proti němu nezasahoval.
Středověký stát odpovídal svým uspořádáním a zákony středověkému myšlení. Herezi vnímal středověký člověk jako bytostné ohrožení své věčné spásy a upalování heretiků pak vnímal jako nutnou sebeobranu. Souhlasím, že to byla víra nedospělá, podobná obava z herezí dodnes přetrvává třeba mezi muslimy. Proto ani koncil neusiloval o Husovo bezživotí, ale usiloval pouze o eliminaci herezí. Kdyby je Hus odvolal a přestal je zastávat, mohl se dožít vysokého věku.
Je potřeba si uvědomit, že se v Husovi se zde střetávají dvě protichůdná tvrzení:
1.) Hus zastával pod vlivem Vickleffa některé jeho hereze nebo vlastní upravené odvozeniny těchto herezí. Významně uhnul v mnoha směrech z římskokatolického učení. 2.) Hus prý údajně žádné Vickleffovy hereze nezastával ani neučil a zůstal pravověrným katolíkem.
Musíme se tedy nejdřív domluvit, který z těchto dvou bodů vyškrtneme jako první (a jako nesmyslný) a pak se teprve má cenu se bavit o tom druhém. Zatím je z toho ve spektru komentářů jenom nepřehledný guláš.
|
]
Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 25. březen 2014 @ 17:35:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Když přijdu na nějaký svůj omyl, tak jej klidně přiznám. Ale zatím jsem jej neobjevil.
Stando, a už se ti někdy v životě stalo, že bys objevil nějaký svůj omyl?
Musíme se tedy nejdřív domluvit, který z těchto dvou bodů vyškrtneme jako první (a jako nesmyslný)
Co kdyby sis třeba vyškrtnul oba dva ty nesmyslné body co sis vymyslel a než budeš dál diskutovat, zkusil by sis přečíst, co vlastně Hus skutečně učil, kázal nebo psal svým přátelům? |
]
Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 25. březen 2014 @ 17:35:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neplatí ani jeden bod. Hus Wicklefa nehlásal, ale bral ho vážně a chtěl o jeho článcích na univerzitě debatovat. S odsouzením těch článků, které poskytla církev, nesouhlasil, protože to považoval za nedostatečně vyargumentované. Hus nebyl pravověrný katolík. S ohledem na Wicklefa byl odsouzen pouze v bodě 25. I některé další články má s Wicklefem společné, ale žádný pravověrný katolík nemůže zastávat např. Husův pohled na kněze, papeže, moc svazovat a rozvazovat, nauku o církvi atd. |
]
]
Re: Re: Re: Re: Oko, ty jsi fakt neskutečný .... (co?, to si doplň) (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 25. březen 2014 @ 19:06:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No vždyť přece píšu, že Hus měl s Wicklefem hodně společných článků - uvádím i konkrétní případy. Měl jsem za to, že tu mluvíme o té eucharistii a remanenci. Pokud myslíš všechny Wicklefovi nauky, pak jich Hus zastával - zřejmě pod vlivem Stanislava za Znojma - dost. Je tedy docela těžké dohadovat se, co převzal a v čem se s ním shodl.
Proč to dělal, pokud nepovažoval Wickleffovy postoje za správné a neztotožňoval se alespoň s některými?
Hus v mnohém s Wicklefem souhlasil. Pokud jde o tu eucharistii, pak s tím nesouhlasil, ale bral to jako možný výklad, který chtěl podrobit tehdy běžnému způsobu zkoumání. |
]
|
|
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1) Vložil: ssns v Sobota, 22. březen 2014 @ 18:55:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Staňo, proč prostě neuděláš to, co já níže? Pokud víš, odkud to je, pak prostě napiš odkazy a je to. Jen jestli to není tak, že to nevíš a jen spoléháš na to, že já nekecám:-))) |
| NadřazenýRe: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 24. březen 2014 @ 10:13:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nerozumím ti. Cožpak jsem právě neuvedl odkaz na Palackého?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 24. březen 2014 @ 18:19:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslel jsem odkazy na Husa. |
]
|
|
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 22. březen 2014 @ 08:30:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Aha, jasně. Taktika "dobrej a zlej policajt" dobře známá ze všech totalit je pro tebe že ho "prosili". To by mne nenapadlo.
S přátelskou laskavostí a péčí snažil se především nejmenovaný jeden prelát, jenž mimo jiné všecky získal sobě Husovu důvěru, aby ho obrátil na cestu odvolání a spasení.
Jo, myslím, že i o tom hodném policajtovi se Jan Hus ve svých dopisech zmiňuje. |
| Nadřazený |
|
|
|