//Samozřejmě. Ten konflikt je viditelný z pohledu jakéhokoliv člověka stojícího mimo ten systém. Je to podobné, jako s evolučním náboženstvím: ...
Možná je to můj osobní problém, ale nevím, jestli úplně dokáži ignorovat konflikty s vnějškem mimo uzavřený systém - neboť reálný nemodelový systém je málokdy izolovaný či izolovatelný od vnější reality, a tím pádem asi nedokáži uvažovat pouze v jeho intencích.
Je dobře, že jsi zmínil evoluční náboženství. Tomuto systému jsem věřil cca dvě desítky let. Jenže neměl jsem žádnou alternativu, neznal jsem nikoho osobně, kdo by věřil něčemu jinému, a jelikož mne to nijak zvlášť nezajímalo a neměl jsem důvod nebrat to jako vědecky prokázaný fakt, neměl jsem ani důvod se tím zabývat a přemýšlet nad tím z hlediska logiky do hloubky. Když se alternativa objevila (obrácení mého bratra), nejprve jsem s ním lehce polemizoval, on mi však v podstatě reálné argumenty nedával - dal mi však do ruky knížku, která tyto věci řešila poměrně uspokojivě vědecky i logicky - k tomu, abych své přesvědčení změnil, mi stačila jedna jediná cesta vlakem - trvající snad tři hodiny. Asi nějak předpokládám, že ostatní na tom jsou podobně, ale ukazuješ mi, že realita je patrně jiná. Sám mám tu zkušenost, že v uzavřeném 'logickém' systému, který má viditelný konflikt navenek, dokáži existovat pouze do té doby, než jej začnu více zkoumat, do doby, než mám důvod o něm pochybovat.
//Základním prvkem všech těchto systémů je tedy izolace od informací a označení všech mimo systém jako "klaté", takže se jimi člověk nezabývá, jelikož má v hlavě nastavenou autocenzuru.
Bude to tak. Izolován od jiných informací než evolucionistických jsem byl velmi důmyslně školským systémem, i tím, čemu věřili všichni lidé okolo. Nicméně něco klatého mimo systém jsem nevnímal - právě nebyl důvod nad tím ani přemýšlet, ani hledat - nejevilo se to tak, že by něco mohlo být jinak. O to více je pro mne překvapivé, že ještě dneska existují lidé věřící evoluční teorii, když dávno měli možnost se se vším seznámit. Když jsem tuto záhadu chtěl alespoň částečně rozlousknout s pomocí serveru OSAČR (Ateisté), tak jsem se nedověděl nic, protože místo věcné argumentace jsem se setkal buď s osobními útoky, případně s hloupostí - tedy stylem argumentace, jež byl sám o sobě hluboce nelogický, a nedalo se to druhé straně vysvětlit - něco velmi podobné tomu, co tady reprezentuje uživatel oko.
//Jestli si dobře vzpomínám, tak je konvertitou do systému například pan Halík
To je možné. Nejsem si však jistý, nakolik je katolíkem i věroučně. Co jsem kdy měl možnost od něj číst nebo slyšet, jevilo se mi to spíše liberální a filosofické - mnozí katolíci jej taky neuznávají, tak nevím. Každopádně si umím představit, že diskuze s ním by byla naprosto o něčem jiném. A jak jsem psal dříve, mám za to, že by se ze zdejších nejvíce blížila uživateli unshaken, s tím, že by obsahovala katolická dogmata, ale podaná podobným způsobem. Pokud k tomu víš více, rád si Tvůj názor přečtu, ať moc nespekuluji.
//Naprostá většina ŘK nikdy nemusí obhajovat ten systém samotný mimo ten systém. Normální ŘK se o víře s lidmi vůbec nebaví.
Něco pro mne zcela nepochopitelného... toto je naprostý základ, obhajovat systém mimo něj, chceme-li mít alespoň nějakou míru jistoty, že nežijeme v klamu nebo v sebeklamu... ale což. Jejich volba.
//...ve kterých jsou nekonzistentní "nevěřící" (například potraty, rozvody, homosexualita) a takové rozhovory utvrzují dále člověka ve víře v systém.
Ano, tomu rozumím, to mi dává smysl.
//To, že nějací ŘK lezou na křesťanský server a tam se snaží neustále tlačit své učení a vlastní rozpory maskují agresivitou, útoky a lží není "normální" (myšleno statisticky).
Taky doufám, že je to statisticky nevýznamné - nicméně jestli to není tím, že většina katolíků je vlastně chladných. (zase je to asi trochu otázka, zda za katoličku považovat třeba mou známou, která si zajde párkrát za rok do kostela, líbí se jí tam umění a výzdoba, na vánoce si doma připraví jestličky, zazpívají koledy a o velikonocích si znovu přípomene, že 'nějak' věří v Boha, ale jinak mám pocit, že si o tom, co říkají faráři myslí své...)
//Zrovna nanebevzetí Marie žádný logický rozpor není, a to ani s písmem. Pokud jsi to vybral jako příklad nelogičnosti, tak to nesedí, tedy jen upozornění z moji strany.
Jasně, beru to upozornění. Psal jsem pozdě v noci a narychlo vybral pár témat, která považuji za nepravdivá, nebo nepodložená - to vůbec nemusí být o logice a logických rozporech. Toto by zrovna šlo ospravedlnit tím, že do nebe budou vzati všichni věřící v Krista... nevím, jak přesně to myslíš, ale Bible explicitně o žádném nanebevzetí Marie nehovoří, a nekanonické zdroje jsou často tak nevěrohodné, že na nich rozhodně nelze nějaké zásadní věroučné závěry.
//Jenže pokud máš někde dochovanou nějakou nepotvrzenou historickou informaci (což je případ nanebevzetí Marie) jak poznáš, zda je to smyšlenka, či ne?
To nepoznáš skoro u ničeho. Jde o to, z jakého zdroje to pochází, ze které doby to pochází a zda to dává smysl z hlediska Písma. Skoro všechny ŘKC bludy známe i z historických informací (minimálně těch o ŘKC).
Tady je třeba si nastavit axióm typu - třeba budeme za věrohodné považovat jenom Písmo a poznatelnou realitu. Nebo budeme za věrohodnou považovat církevní tradici. Ale není možné tvrdit jednou A jednou B, podle toho, co se hodí a neustále se do toho zamotávat jako ti dva zdejší agresivní katolíci. |