Svědectví rukopisů (Skóre: 1) Vložil: ssns v Čtvrtek, 08. duben 2010 @ 22:01:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V nejstarsich rukopisech prej "jeste" v osmem versi chybi.
Aviafe, aviafe, co takhle být konkrétní? Tak já zase budu otravovat fakty. Přehled je podle stáří ve formě: název - doba vzniku - ANO (=obsahuje "ještě")/NE (= neobsahuje "ještě")
p66 - konec 2. či počátek 3. století - ANO p75 - 3.st. - ANO Codex Sinaiticus - 4.st. - NE Codex Vaticanus - 4. st. - ANO Codex Bezae Cantabrigiensis - 4. až 5. st. - NE T, W - oba 5.st. - oba ANO 0180 - 6.st. - ANO L - 8.st. - ANO K, Pi - oba 9.st. - oba NE Delta, Theta, Psi, 892 - vše 9.st. - vše ANO
Z jakého důvodu preferuješ ty texty, které tomu odporují? Byzantinské texty s vyjímkou K a Pi přítomnost "ještě" podporují jednohlasně, u alexandrijských to není tak jednoznačné, ale i tak jej podporují Vatikánský, T, W, L, Delta, Theta, Psi a 892. Po tom 9. st. jen jeden mluví proti, a to 1241 (12. st.). Můžeme si popovídat i o překladech (syrských, koptských), ale výsledek bude stejný - většina a starší pro. Jediná skupina textů, která je většinově proti, jsou latinské, ale vzhledem k tomu, že Jeroným vycházel z alexandrijských textů, mezi kterými je právě většina proti, není se čemu divit.
Evidentne to tam nejakej pozdejsi agilni pisalek doplnil, a to prave proto, ze ho trapilo to neodbytne podezreni, ze tady Jezis lze.
Nezdá se ti vzhledem k evidenci, že je pravděpodobnější či aspoň stejně pravděpodobné, že tu nepůsobil agilní pisálek, ale pisálek nedbalý? Zvláště vezmeme-li v úvahu obecnou "kvalitu" alexandrijských textů? |
| Nadřazený |
|