Řekl bych, že pláčeš na špatném hrobě. Přiznávám, že jsem úplně všechny komentáře nečetl, ale nevypadá to tak, že by tu nekatolíci nediskutovali.
A disputace měly pravidla. Někdo předložil teze, pak je rozebral, argumentačně podložil a následně přišla případná kritika. Ty se ale dopouštíš logických skoků. Ano, před vstupem "do nebe" jsme očištěni od hříchu - to ti potvrdí snad každý zde - ale z toho logicky nijak neplyne, že projdeme očistcem.
Zřejmě největší problém bude v naprosté nekonzistentnosti, se kterou se katolická církev pokouší očistec doložit Písmem. Když jako nekatolík začnu studovat vaše argumenty, první narazím na pasáž z 2Mak 12,38-45. Jenže:
1. Tato pasáž se absolutně nemůže dotýkat toho, co nazýváte očistcem. Podle Písma ti vojáci zemřeli, protože byli modláři, což je kategorie lidí, o kterých těžko prohlásit, že zemřeli v Božím přátelství a milosti. Povšimni si, že jejich smrt je interpretována jako Boží zásah, který odhalil dobře ukrývané modlářství. Pokud tito vojáci (modloslužba je hodně těžký hřích) odešli do očistce, pak je tvoje úvodní definice očistce v článku chybná. Očistec musí sloužit k ODPUŠTĚNÍ smrtelných a velmi těžkých hříchů a OČIŠTĚNÍ od poskvrny, kterou zanechávají.
2. Nikde se jaksi nedočteme, že Judův záměr máme následovat a že jeho snaha těm padlým k něčemu byla. Jeho jednání bylo jistě krásné a šlechetné, ale stejně takové by bylo, kdybych se nechal v zastoupení pokřtít za Mohameda, aby byl spasen.
Druhou pasáží je Mt 5,21 až 26. Nikdy jsem moc nepochopil, proč to vztahujete na očistec, neboť tam podle mě jde o veskrze pozemskou záležitost. Pokud ne, kdo je tím protivníkem, se kterým se mám dohodnout, abych nešel do očistce? Avšak takovou celkem klíčovou součástí mé víry je, že Kristus svou obětí zaplatil dokonalou cenu za mé dluhy.
Já opravdu nečekám, že nějak změníš názor. Očistec je prostě jeden ze základním kamenů tvé víry. Já mám v porovnání s ostatními tvými názorovými oponenty tu "výhodu", že mi nauka o očistci nijak zvlášť nevadí. Myšlenka, že člověka čeká nějaký proces, při kterém má dosáhnout svatosti a čistoty, kterou nenabyl za života na zemi, mi sice přijde jako nepochopení Evangelia, ale na druhou stranu s klidným svědomím přiznám, že mé pochopení Evangelia není ani zdaleka bez chyb a mohu se plést. |