Re: Re: Re: Re: Re: Růžové brýle charismatické: ,,, brajnstormink a fámy (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 03. duben 2007 @ 23:11:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Dušane, mně šlo o to, jak ukázat, že se na někoho hází (lejno, slovo,,,), a to konkrétně v tom punktě (poněkud nesmyslně), jako že by se spolčovali charismatici s jezuity. To se mi zdá jako nesmysl, jako třaskavka nebo dělobuch. Ale to házení (čehokoliv) jako vymyšlené obvinění může mít prostředky, jedním z prostředků je nařčení ze spojení s jezuity. V životě bych si nedovedl představit, že by se chtělo charismatikům spolčovat se s jezuity. Ale kdo je chce bít, hůl si najde, i nesmyslnou. A k jezuitům - to je sice mimo téma o charismaticích, ale když to chceš vědět, jaký je osobní názor, povím. Jezuitský řád vynašel jistý šlechtic z Loyoly po nemoci, kde bojoval o život a dal slib, že udělá něco pro církev a v tom cíli spatřoval, že udělá něco pro křesťanství, pro náboženství a pro Ježíše, protože mu to splývalo do přímky (v zákrytu, do jedné linie). Chtěl se svými čtyřmi druhy do Jeruzaléma, čekal v Římě, ale loď se nenaskytla, dal se k dispozici papeži. Jeho mylenka byla odlišná od postoje Augustina (odevzdání vůle Bohu a milost), Tomáše Akvinského (poznáním k osvícení a ke spáse- říkám zjednodušeně), od Dunse Scota a františkánů (přijetím lásky od Boha ke spáse), od jeho současníka Jana z Boha, který založil řád Milosrdných bratří pro ošetřování nemocných (službou naplňovat zbožnost) atd. On měl na prvním místě to, že poslušnost institucionalizovanému křesťanství (čili církvi) je správné. To byla první generace. druhá a další se začaly míchat do politiky a vzbudily takový odpor, že byl řád postupně z královské moci zakazovaný, nejdříve ze všeho v Portugalsku (asi 1650, nepamatuji se dost přesně). Poslední úder proti řádu byl od papeže, zrušil řád koncem 18. století. Když ho druhý papež po stu letech koncem 19. století obnovil, už nešlo o politiku, ale o výučbu, spisy a misie. Ignác vykonstruoval řád podle vojenských pravidel a jako bývalý velitel přenesl vojenského ducha na duchovní půdu. Mělo to nevýhody, o kterých se zmíním. Pro zpestření uvádím průpovídku ze středověku – srovnání charakteristik způsobu života u čtyřech řádů: Miloval Benedikt výšiny, úrodná údolí Bernard, František tiché vesničky, Ignác zas rušná města. Ale to bylo objektivně. = A teď moje postoje. Osobně jezuity neznám, jen jednoho bývalého kolegu, který odtud odešel, stal se literátem a říkal, že na tu dobu nemá vhodné vzpomínky, a nic i neprozradil. Ale tady na Grau bylo dost článků, které popisovaly, jak se adept připravuje přesnou metodou nalezenou Ignácem a to podle vzoru cesty : peklo – očistec – nebe. To by bylo drastické a zanechávalo by to stopy, které mohou být traumatizující do budoucna. Znamená to vyhloubit v mysli jámu podle pekla, na tom postavit sloup s očistcem a navrch klenout nebe. A to se má opakovat jako cvičení občas dále (po dvou letech). Zajímavým citátem je věta z interwiev s historikem a religionistou, bývalám jezuitou Alešem Rolečekem (1958) s názvem „Nasvětlování kostelů považuji za vítězství antikristovo“ (to proto, že kostel v záři měsíce je to pravé), zapsali Ondřej Kobza, Jiří Š.Cieslar, Text vyšel v Literárních novinách 2007-6 na straně 15. Publikováno online 8.2.2007 , tam bývalý jezuita vzpomíná : „..Chtěl jsem studovat teologii, což se mi nepodařilo. Jezuité představovali jednu z možných cest, jak navázat kontakt s lidmi a současně se spiritualitou, která mě oslovovala. Vstoupil jsem do jezuitského řádu, kde jsem v tichu přečkával normalizační éru.... ve vší tajnosti...“ ,, Vzpomínám si na své první, osmidenní exercicie, které mě strašlivým způsobem rozložily na kousky. Probíhaly na opuštěné, venkovské faře. Exercicie vrcholí bilancí života a zpovědí, kterou mi dával jeden stařičký jezuita, úplný svatý František. Člověk naplněný bolestí dosavadního života je najednou ponořen do úžasné, vlažné koupele ze směsi mléka a medu a nachází nesmírnou útěchu.“ vrátil bych se k té větě. „..mě strašlivým způsobem rozložily na kousky...“. Myslel to dobře (já neb pýcha se najednou rozložily..), nebo jako náraz do poklidné duše? Jestli se proces procházení peklem, očistcem a nebem zkrátí na osm dní ??? Z drobných útržků mých vědomostí o jezuitech vyjímám dvě myšlenky. a) Ignác doporučuje rozložit si meditaci o Otčenáši na celky po větách. Má to mysl. Na příklad, kolikrát jsem si říkal osobně, že vůle Boží se může podporovat lidmi ! Když budu správně konat ve shodě s Bohem, bude se Jeho vůle lépe uplatňovat, ne jako kdybych byl zatvrzelý. Někteří lidé prohlašovali v minulosti, že křesťan by neměl být soudcem, protože tam jsou nepravosti. Ale kdo se potom zastane spravedlivého, kdyby na soudcovských místech byli samí ti, kteří nejsou ochotni plnit vůli Boží? tak by i má činnost pomohla k realizaci slov „buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi“ (a nečekat, až se sama stane). A takto po kusech se má promodlit (promyslet) celý Otčenáš. V tom se shodnu. b) jeden obraz vmysli, který si má adept představit, je boj na hranicích Jeruzaléma. Okolo dotírá vojsko nevěřících. V čele obránců stojí Ježíš a hájí Svaté město před nepřítelem. To se mi nelíbí. Já bych raději viděl Ježíše, jak uděluje pokrm, Slovo k zástupům a s těmi bezvěrci nebojuje, ale káže jim laskavé slovo o spáse. Ne boj, ale modlitba a spása. Masaryk říkal heslo „Ježíš, ne Caesar“. Ale u jezuitů je moc toho vojenství, až vezmou Ježíši v jejich mysli možnost přemoci pohany láskou a slovem pravdy. Dušane, stačí ti k popsání tento poněkud komorní příspěvek? a nevím, jestli byl někomu k něčemu jinému užitečný. Mně šlo o to, že slovo o spojení charismatiků s jezuity je totální nesmysl na hlavu postavený, vidím v tom účel jakýmkoliv způsobem bojovat proti nim, i výmyslem, kterému se uvěří tím spíše, když se to nerozváží. Takový s prominutím nehorázný brept - spojení jezuitů s charismatiky může napadnout jen šoumena, satirika, komika nebo neznalce scény, visím v tom jen účelový boj – bez ohledu na pravdu a možnost, který se vede proti charismatikům nečistými prostředky, nezávisle na tom, jaká myšlenka pro výmysl se použije – kolotoč, alkohol, jezuité, zpronevěra, daňový podvod nebo cokoliv. Miro
|
| Nadřazený |
|