|
Právě je 573 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: ivanp
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116635646 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Mluvme o pekle, vybízí papež
Vloženo Středa, 28. květen 2008 @ 14:08:06 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Papež připomněl peklo
Při kázání v římském předměstí Fidene položil papež Benedikt XVI. účastníkům bohoslužby a přes ně nám ostatním otázku, proč už nemluvíme o pekle.
Nový zákon připouští, že lidský život se může uzavřít tragicky. Od konce 1. století se však církev pomalu ustavuje jako autoritativní organizace a peklem se začínají strašit neposlušní. Po jejím postátnění mezi 4. až 6. stoletím se proti údajným bludařům, schizmatikům, odpadlíkům, ale také jinověrcům uplatňuje násilí; je prý možné proti nim zakročit, protože jsou hodni pekelného zavržení.
Katolická církev po reformním II. vatikánském koncilu začala k tématu přistupovat jinak. Její teologové se začali vracet k osvobodivému poselství Nového zákona. Peklo se představuje se jako odloučení od Boží lásky, které si člověk sám plně vědomě a zcela dobrovolně zvolil. Připouští se ovšem, že by nikdo takový nemusel být. Boží dobrota by slavila vítězství nad přísnou Boží spravedlností.
Český představitel nového katolického myšlení Josef Zvěřina (1913 – 1990) ve svém 465-stránkovém kompendiu Teologie agapé II. (Skriptum, Praha 1994) věnuje tématu tři strany v kapitole X. 1.6. Říká tam, že učení o pekle není popis záhrobní skutečnosti, ale kérygma (hlásání pro tento život…). Říká také, že peklo je spíš stavem než místem, že odloučení od Boha znamená ocitnout se na pokraji nebytí, v nenávisti, neklidu a úzkosti, utrpení a smutku. (s. 453)
Papežův kolega v 60. letech na mnichovské univerzitě Hans Küng (*1928) se tomuto tématu věnuje se vší důkladností ve skvělé knize Věčný život? (Vyšehrad, Praha 2006). Připomíná pekla, jež si děláme ze života na této zemi a říká, že otázka pekla získá teologickou brizanci teprve tehdy, když se zeptáme, zda této zkušenosti pekla tady a teď odpovídá nějaké peklo „naproti.“ (s. 152). Mnozí teologové, referuje Küng, odpovídají rozpačitě. Hodili přes palubu staré mytologické představy, ale jednoznačné odpovědi jsou v nedohlednu. Autor se jasně distancuje od divokých, nezřídka přímo sadistických fantazií (srov. s. 154) a souhlasí s autory, kteří víru v peklo vidí jako zdroj historické krutosti křesťanů. Mluví sice v duchu Nového zákona o možném ztroskotání navěky, ale i o tom, že křesťanská naděje nás opravňuje doufat, že peklo nemá poslední slovo.
S nějakou odezvou na zlé lidské činy počítají různá náboženství. V indických náboženských tradicích si svými postoji a činy připravujeme podmínky, do nichž se zrodíme v předpokládaných dalších životech. Buddhismus má propracované představy šesti říší, v nichž člověk může pobývat. Přinejmenším jedna připomíná křesťanské peklo. I tam je ovšem člověk pomíjivý, svou přítomnost tam skončí a může pokračovat v příznivějších říších. V původním judaismu člověka po smrti čeká šeol. Je to spíše věčná smrt než věčný život. Podobné antické Řeky čekal po smrti hádes, beznadějná říše stínů. V islámu se počítá s dvojím možným posmrtným údělem, vedle ráje i s peklem. Výraz džahanna navazuje na biblický výraz gehenna.
Od věkovité tradice se odchýlila moderní západní civilizace. Neodmítá-li křesťanství úplně, vytváří jeho moderní verzi, která vychází vstříc lidské pohodlnosti. V měkkém, povrchním křesťanství jsou doma stovky milionů křesťanů. Se starými sadistickými a pověrečnými představami o pekle odmítlo toto náboženství moderny jakoukoli možnost lidského ztroskotání, možnost tragického uzavření života. Nechce už slyšet prorocký hlas vážně varující především tyrany.
Papež jako strážce tradice chtěl možná připomenout, že lidské rozhodování pro Boha či proti němu je závazné. Snad jako kultivovaný teolog nechtěl chrastit řetězy a někoho házet do pekelných kotlů. Vyslovil se, že hroznou možností lidské svobody je odmítat lásku a žít jen pro sebe. Výslovně říká: Peklo můžeme spíš než jako Boží trest vidět jako stav, kdy jsme se sami oddělili od Boha, kdy jsme se vyloučili z lásky. Připomněl, že můžeme z vlastního rozhodnutí žít peklo zde na zemi a že to tato naše volba může být definitivní.
Ano, je třeba připomínat pekelnou dimenzi života. Ale nadevše církev hlásá radostnou zvěst o osvobození. V noci na neděli Vzkříšení se bude číst ve všech chrámech pravoslavné církve, jíž má papež tak rád (i v kostelech řeckokatolických) řeč sv. Jana Zlatoústého: … Nikdo se neboj smrti, neboť nás vysvobodila smrt Spasitelova. Zničil ji ten, který od ní byl jat, přemohl peklo, sestoupiv do něho. … Peklo bylo plno trpkosti, neboť bylo odstaveno. Bylo plno trpkosti, neboť bylo přemoženo, … bylo plno trpkosti, neboť bylo sesazeno. … Kde jest, smrti, osten tvůj? Kde tvé, peklo, vítězství? Kristus vstal, a tys svrženo. … Snad si papež při jiné příležitosti vzpomene i tento aspekt křesťanské zvěsti.
Ivan Odilo Štampach (Vyšlo v Lidových novinách 5. 4. 2007)
http://www.stampach.cz/
|
Re: posmrtné peklo není a nebude liduprázdné-učil Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: Seraphim v Středa, 28. květen 2008 @ 18:08:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416 | Bývalý duchovní římskokatolické církve, který pak přestoupil do organizace zednářů a tím se křesťanství dobrovolně zřekl, je autor článku Ivan Odilo Štampach. Přestupem do zednářské organizace se chlubil jak v televizi, tak i v radiu. Čili jde o veřejného odpadlíka od zmrtvýchvstalého Krista. Jak to zednářští zrádci obvykle dělávají, i Štampach kroutí to, co kdysi pokládal za pravdu. Zde překrucuje učení sv.Jana Zlatoústého. Právě tento cařihradský patriarcha Zlatoústý velmi často ve svých kázáních upozorňoval na to, že posmrtné peklo není a nebude liduprázdné. Hrozil veřejně známým hříšníkům peklem, což naštvalo křesťanskou císařskou rodinu a byl poslán do vyhnanství od císařské rodiny, která se potřebovala zbavit mravokárce, který vyhrožoval nekajícím křesťanům věčným peklem. Český modernistický katolík Josef Zvěřina nevěřil ve věčné peklo s lidmi, nevěřil v Mariino panenství a zázračné početí Ježíše Krista. To vyplývá z některých jeho prací, i když se ve svých pracích vyjadřuje velmi opatrně tak, aby své odpadlictví od křesťanství neprozradil. Pro laika jsou jeho kličky dost nesrozumitelné, ale opatrný teolog je odhalí.
|
Re: Re: posmrtné peklo není a nebude liduprázdné-učil Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 28. květen 2008 @ 18:53:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud někdo vstoupí k zednářům, je pravdou, že zrazuje křesťanství.
O Zvěřinovi si nic zlého nemyslím, některé jeho věci jsem četl a nemyslím si, že by zastával názory, které jsou mu vytýkány. To jsou velice závažné věci. Můžete citovat konkrétní místa?
I když jdeme všichni ke Kristu, cesta každého z nás je orginální a trochu jiná. Měli bychom být tolerantnější k názorům jiných. Nemusíme s nimi souhlasit, ale nezatracujme. U Boha rozhoduje čisté lidské srdce. Názory každého teologa mohou být překonány, může se mýlit. Proto ale ještě nemusí nutně být špatným křesťanem. Definovat rozumem Boží věci není jednoduché. Každý z nás bez výjimky do toho promítá i svůj pohled na svět.
|
]
Re: Re: posmrtné peklo není a nebude liduprázdné-učil Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: Seraphim v Středa, 28. květen 2008 @ 21:19:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://cs.gloria.tv/?user=416 | Četl jsem před lety knihu Josefa Zvěřiny Maria a z přečteného jsem přijal, že P.Zvěřina nevěří v Mariino panenství a zázračné početí Ježíše Krista, ale že to říká jaksi skrytě, až poté, kdy napřed cituje pravověrně, tak aby to na první pohled nebylo poznat, že už nevěří křesťansky. Tuto skrytou hadovitost říkat ano i ne zároveň ke klasickým křesťanským pravdám lze v současnosti pozorovat také u P.Tomáše Halíka. Typická byla tato hadovitost u P.Rahnera - od něj se jí všichni ostatní naučili.
|
]
Re: Re: Re: posmrtné peklo není a nebude liduprázdné-učil Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: jirka_ v Středa, 28. květen 2008 @ 23:33:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Tuto skrytou hadovitost říkat ano i ne zároveň ke klasickým křesťanským pravdám lze v současnosti pozorovat také u P.Tomáše Halíka."
Můžete být prosím konkrétnější? |
]
Pane Halíku! Vaše patologické lhaní je výrazem degerace a ztráty soudnosti! (Skóre: 1) Vložil: Standa v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 10:58:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Seraphim:
Bývalý duchovní římskokatolické církve, který pak přestoupil do organizace zednářů a tím se křesťanství dobrovolně zřekl, je autor článku Ivan Odilo Štampach. Přestupem do zednářské organizace se chlubil jak v televizi, tak i v radiu. Čili jde o veřejného odpadlíka od zmrtvýchvstalého Krista. Jak to zednářští zrádci obvykle dělávají, i Štampach kroutí to, co kdysi pokládal za pravdu.
Standa:
Vaše lži o dobrovolném zřeknutí se křesťanství a kroucení I. O. Štampacha snadno vyvrátí tyto webové stránky . Pan I. O. Štampach občas sděluje své názory i na ChristNetu.cz. Kdokoliv se může tedy přesvědčit, že se nejedná o žádného člověka, který se zřekl křesťanství. Myslím si, že na rozdíl od Vás pan I.O. Štampach sděluje své názory kultivovaně a na úrovni. Dává tím duchovní růst a naději řadě křesťanů, ale i lidem bez víry. Za svým názorem si plně stojím. Standa. |
]
|
|
Re: Mnozí lidé budou navěky v pekle (Skóre: 1) Vložil: Seraphim v Středa, 28. květen 2008 @ 18:22:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416 | Velikonoční řeč sv. Jana Zlatoústého: … Nikdo
se neboj smrti, neboť nás vysvobodila smrt Spasitelova. Zničil ji ten,
který od ní byl jat, přemohl peklo, sestoupiv do něho. … Peklo bylo
plno trpkosti, neboť bylo odstaveno. Bylo plno trpkosti, neboť bylo
přemoženo, … bylo plno trpkosti, neboť bylo sesazeno. … Kde jest,
smrti, osten tvůj? Kde tvé, peklo, vítězství? Kristus vstal, a tys
svrženo. Sv.Jan Zlatoústý tím připomněl, že kdyby Kristus nebyl obětován na kříži, kdyby po své smrti nesestoupil do pekel, tak by žádný člověk nemohl být spasen. Všichni lidé bez výjimky by bez oběti Krista museli být navěky zavrženi v pekle pro své hříchy a pro hřích Adama a Evy. Od času oběti Krista nemusí skončit navěky v pekle úplně všichni lidé, ale navěky skončí v pekle pouze mnozí z těch všech. Kdo budou ti mnozí zavržení? O tom učí Kristus v evangeliích. Zavrženi budou ti, kteří v Krista za svého pozemského života neuvěří, nebo ti, kteří v Krista sice uvěří, ale nebudou Krista poslouchat jako svého Pána. Mgr. Libor Serafím Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve, Brno
|
Re: Re: Mnozí lidé budou navěky v pekle (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 28. květen 2008 @ 20:40:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Libore,
neporozuměl jsem, jestli souhlasíš se slovy, která jsi tu napsal nebo ne. V každém případě nikdo v pekle = podsvětí = Hádes = Šeól nezůstane navěky, neboť Hádes na konci budoucího věku (Království) vydá své mrtvé k soudu podle jejich skutků před velikým bílým trůnem, odkud půjdou lidé buď do ohnivého jezera anebo se stanou obyvateli nové země, tj. ti, jejichž jména budou zapsána v knize života (Zj 20:11, 13, 15). Možná si někdo myslí, že i když Hádes své mrtvé k soudu vydá, ti, kteří nebudou nalezeni v knize života, součástí Hádesu být nepřestanou a spolu s ním a Smrtí skončí v ohnivém jezeře. Tak jako tak však na věčnost skončí v ohnivém jezeře. Tož tak.
standa
|
]
|
|
pomýlený Jan Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: nula v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 21:01:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | L. Halík argumentuje představami o pekle od člověka,který např. o Židech prohlásil
"Kdo by tu chtěl ještě tvrdit, že synagoga není sídlem démonů?
Nevyznává se tam Bůh, je to jen dům modloslužeb... Židé žijí jen pro
svůj břich, snaží se jen o statky tohoto světa. Svou nestydatostí a
chamtivostí předčí i prasata a kozy... Židé jsou posedlí démony, jsou
ovládáni nečistými duchy... Místo, co byste je zdravili a promluvili s
nimi byť jen jediné slovo, musíte se od nic odvrátit jako od moru..."
nebo
"Všichni Židé jsou chlípní, násilníci, lakotní záludní bandité. Jsou to
vrahové, výtržníci,ďáblem posedlí, horší než nejdivočejší zvířata.
Jsou to vražedníci dětí, špinaví a bezbožní. Jejich synagogy jsou
nevěstince, lupičská doupata, sídlo ďáblovo - a totéž platí i o jejich
duších... Kvůli jejich vraždě Krista je hněv boží navždy zavrhnul a
ztrestal, bez území a bez chrámu, navždy uvrženi pod křestanské jho.
Bůh nenávidí Židy a vždy je bude nenávidět... Je povinností křesťanů
Židy nenávidět. Čím více milujeme Krista, tím víc musíme potírat Židy,
kteří ho nenávidí."
(z kázání svatého Jana Zlatoústého, biskupa antiochského)
|
Re: pomýlený Jan Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: Miloslav v Čtvrtek, 29. květen 2008 @ 21:39:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://miloslav.pletanek@prolife.cz | Nulo, prosím uveďte váš zdroj neboť se domnívám, že jste to neopsal z nějaké knížky. Rád bych si ty stránky prohlédl a pozeptal se na to odborníků. Pokud to skutečně je napsáno svatým Janem Zlatoústým zajímalo by mě také v jakém svém věku a stádiu svého duchovního vývoje toto prohlásil. |
]
Re: Re: pomýlený Jan Zlatoústý (Skóre: 1) Vložil: nula v Pátek, 30. květen 2008 @ 08:26:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | úryvek je z internetové diskuze, zeptejte se svých odborníků na dílo osm kázání proti Židům -to vzniklo pokud vím koncem 4. století ,Jan Zlatoústý zemřel pravděpodobně v roce 407 (narozen asi 349 ) takže věk už na to měl,duchovní vývoj bych raději nekomentoval |
]
|
|
|
|